Den danske handelsflåde har aldrig været større

Tiderne er ikke just gunstige for verdens rederier. Men selv om handelsskibene sejler imod strømmen, har Danmark som ældgammel søfartsnation aldrig haft en større handelsflåde.

Foto: Erik Refner. Tirsdag eftermiddag 20. august 2013 sejlede verdens største containerskib Maersk Mc-Kinney Møller under Storebæltsbroen på vej til Gdansk i Polen.
Læs mere
Fold sammen

Trods hårde tider for verdensøkonomien vokser den danskflagede handelsflåde.

Der er nu 659 skibe under dansk flag med en samlet størrelse på 15,5 mio. bruttoton. Dermed har handelsflåden under dansk flag har aldrig været større. Det fremgår af  publikationen »Skibsfarten i Tal«, som Danmarks Rederiforening udgiver to gange om året.

Danmarksrekorden bliver slået i et år, hvor afmatningen i Kina har kastet en sort skygge over hele verdensøkonomien. Den lavere aktivitet i Kina får tørslastkibene til at ligge underdrejet, fordi der skal transporteres mindre mængder materialer til byggeriet i Kina. Væksten i Kina er også markant lavere end ventet, og det er gået hårdt ud over containerrederier som  Maersk Line, som for nylig annoncerede en nedskæring i medarbejderstaben på 4.000 inden udgangen af 2017.

Men trods modgangen er andelen af danskflagede skibe i verdensflåden steget fra 1,25 procent til 1,28 procent siden april måned, hvilket indikerer, at danske rederier tager markedsandele og generelt er konkurrencedygtige.

Samlet set opererede danske rederier pr. 1. oktober 2015 1.884 skibe, hvilket placerer Danmark som verdens 8. største søfartsnation målt på bruttotonnagen. Og A. P. Møller - Mærsk er verdens største rederi, når man taler om opereret tonnage.

Et stærkt dansk flag er med til at øge dansk indflydelse internationalt, mener adm. direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen:

»Når vi som søfartsnation arbejder for at fremme kvalitetsskibsfart med fokus på ansvarlighed, arbejdsmiljø, innovation og stærke kompetencer, så betyder vores størrelse noget for vores internationale gennemslagskraft. Samtidig sikrer skibe under dansk flag beskæftigelse i Danmark. Derfor er det positivt, at det danske flag er attraktivt  og voksende,« skriver Anne H. Steffensen i en kommentar til publikationen.

Danske rederier bidrog i 2014 med 205 milliarder kr. til den danske handelsbalance. Det svarer til godt 20 procent af den samlede danske eksport.

I alt beskæftiger de danske rederier cirka 23.220 ansatte, hvoraf de knap 13.800 er danskere.