Den Blå Avis lukker

Den Blå Avis stopper med at at producere annonceavisen på print og DBA putter i stedet endnu flere millioner i udvikling af annoncesalg på digitale platforme.

Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den har eksisteret i 33 år, men nu lukker annonceavisen DBA - også kendt som Den Blå Avis. Avisen giver nu underskud, og det giver anledning til at trække stikket ud af forretningens papirdel.

»Det er slutningen af en naturlig udvikling, ganske simpelt. Markedspladser i dag er online, danskerne handler online, og de handler i stigende grad ting på mobil. Avisen har haft sin tid, men nu er den tid ovre,« siger Morten Heuing, som står i spidsen for Ebays danske forretninger, der udover dba.dk også inkluderer bilbasen.dk.

DBA var den første platform i Danmark til at tilbyde gratis annoncering, og avisen blev startskuddet til de handelspladser, der i dag tiltrækker millioner af danskere, som i stor stil sælger brugte varer til hinanden.

Den nu næsten hedengangne avis har været med til at skabe en unik tilgang til handel mellem private, fortæller Morten Heuing.

»Det er helt normalt i Danmark, at vi handler privat med hinanden, og det er altså unikt. I andre lande kender man loppemarkeder, men det, at det er så udbredt et fænomen, at private handler med hinanden på daglig basis, kender man ikke fra andre lande,« siger han.Det var den kendte erhvervsmand Karsten Ree, som i oktober 1981 første gang sendte Den Blå Avis på gaden. Avisen blev hurtigt kendt blandt danskere som et sted, hvor man kunne gøre en god handel, og det gjorde stifteren også selv, da han solgte sit livsværk for 2,1 milliarder kroner til amerikanske Ebay.

Men det var ikke printudgaven, digitalt fødte Ebay betalte milliarder for.

»Virksomhedens DNA er online, så det var af naturlige årsager primært dba.dk og bilbasen.dk, Ebay var interesseret i. Man så på avisen som noget, der var i sidste del af sin livscyklus og snart måtte lukkes,« forklarer Morten Heuing og tilføjer:

»Det er et marked, som kun kender en vej, og det er nedad.«

Den trykte udgave af avisen blev gratis i 2007, og det fik læsertallet til at stige kraftigt. Ifølge Gallup lyder de seneste læsertal for avisen på 196.000, men det tal har tidligere ligget på over 500.000. 

Hjemmesiden dba.dk gik i luften i 1995, men Ebay har taget dba.dk videre i den virtuelle verden og satser i dag primært på at udvikle dba på mobile enheder. Med et endeligt farvel til print, sender Ebay endnu flere penge efter produktudvikling online, og her går det stærkt. Derfor er der brug for penge, og som en direkte konsekvens af avisens lukning vil Ebay øge investeringerne i udviklingen af produkter og forbedringer på digitale platforme med 10 millioner kroner om året.

Morten Heuing vil ikke ind på, hvilke konkrete features, brugerne bliver præsenteret for i fremtiden, men han fortæller, at »det handler om at være en lille smule bedre, en lille smule hurtigere.«

»Vi er i en industri, som er vant til at vokse. E-commerce kender kun vækst, og det skal vi selvfølgelig være klar til,« siger Morten Heuing.

I løbet af de seneste to år har Ebay investeret omkring 40 millioner kroner i at udvikle DBA online. Investeringsbudgettet for perioden 2014 og 2015 er blevet pumpet op til 50 millioner kroner, så der samlet er tale om 90 millioner kroner over en fireårig periode.

Ebays mål er at gøre dba.dk til Danmarks største site, og hvis udviklingen fortsætter sker det om to år, hvor forventningen er, at der handles for 100 milliarder kroner. I dag ligger tallet på 60 milliarder kroner. Selvom Ebay har digitale rødder og Morten Heuing også selv har en digital baggrund, erkender chefen, at DBA på print har fungeret som affyringsrampe for den onlinesucces, som i 2014 tæller 15 millioner varer til salg - hvoraf 90 procent bliver solgt.

»Jeg synes, at det er fantastisk, at det er skabt på skuldrene af den gode gamle blå avis.«

Flere medarbejdere er i løbet af de seneste par år rykket fra den trykte udgave af DBA til digitale områder. Men lukningen af avisen har i dag kostet 9 medarbejdere deres job.

36-årige Nikolaj Gjeding Larsen har siden begyndelsen af januar siddet i chefstolen hos DBA. Han kender forretningen indefra, da han kommer fra en stilling som marketingchef i Ebay.

Den Blå Avis A/S kom ud af 2013 med et nettoresultat på 6,7 millioner kroner.