Den 25. november bliver den største shoppedag i Danmark nogensinde

Den amerikanske powershoppedag, Black Friday, vandt for alvor indpas i Danmark sidste år, hvor den blev den hidtil største handelsdag herhjemme. Dansk Erhverv forventer, at rekorden bliver slået i år.

Foto: Mathias Løvgreen Bojesen. Black Friday fredag den 27. november 2015 i Power i BIG i Herlev.
Læs mere
Fold sammen

Årets Black Friday ventes slå alle rekorder i Danmark og blive den historisk største handelsdag. Sådan lyder en ny analyse fra Dansk Erhverv, der har undersøgt forventningerne hos både forbrugere og detailhandel.

Black Friday, som i år falder den 25. november, er dagen efter Thanksgiving og den dag, hvor julehandlen traditionelt sparkes i gang i USA. Det sker med slagpriser og køtilbud i de fysiske butikker, mens den efterfølgende Cyber Monday er kendt som e-handlens store tilbudsdag.

Sidste år landede dankortomsætningen på Black Friday på 1.983 mio. kr., hvilket var det højeste niveau for en enkelt handelsdag nogensinde. Og der er grund til at tro, at rekorden bliver slået i år, lyder det fra Dansk Erhverv, der forventer, at dankortomsætningen for dagen vil lande over 2 milliarder kr.

»Vi kan se, at kendskabet til Black Friday blandt danskerne er steget markant siden sidste år, og langt flere forventer at gøre brug af de særlige tilbud på dagen. Samtidig viser vores rundspørge blandt detailvirksomhederne, at flere vil gøre noget ud af dagen i år,« siger Martin Barfoed, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv har spurgt godt 1.000 danskere og 124 detailhandelsvirksomheder om deres forventninger til Black Friday. Analysen viser, at otte ud af ti danskere kender fænomenet Black Friday, og hver femte forventer at gøre brug af de særlige Black Friday-tilbud.

Sidste år var det godt halvdelen af danskerne, der kendte til dagen, og kun godt hver tiende, der gav udtryk for, at de ønskede at købe noget på dagen.

Næsten halvdelen af de adspurgte detailhandelsvirksomheder vil markere dagen med særlige Black Friday-tilbud. Det er en lille stigning fra sidste år, hvor 41 procent af virksomhederne svarede det samme.