Delikatesser i supermarkedet kan være fup

Det lækre pålæg og de delikate postejer er sandsynligvis ompakkede fabriksvarer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Undskyld, slagter, hvilke ingredienser er der i din leverpostej?«

»Følg med her,« svarede Kvicklys slagter, som tog en pakke Stryhn's leverpostej fra køledisken, pegede på ingredienserne og indrømmede fidusen.

Postejerne er ens. Men intet sted på slagterens foliebakke med leverpostej står, at det i virkeligheden bare er Stryhn's lyseblå klassiker, der er masseproduceret på fabrik og skåret i skiver ude bagved.

24timer kan tirsdag afsløre, at supermarkederne i massivt omfang snyder de titusindvis af kvalitetsbevidste forbrugere, som dagligt handler i delikatesse-afdelingerne. De bugner nemlig af flere uger gamle stærkt konserverede eller optøede industrifødevarer. Intet sted står, at de faktisk er fra fabrik og har været uger eller måneder undervejs.

Tag nu eksempelvis en lille bakke med kartoffelsalat i en af Føtex' mange delikatesseafdelinger landet over. Salaten er forskønnet med betegnelsen ‘Deli', som Føtex anbefaler kunder, der vil forkæle sig selv. I virkeligheden er der bare tale om et langtidsholdbart industriprodukt fra kartoffelproducenten Flensteds fabrik i Tyskland. Det har Føtex indrømmet over for 24timer, og avisens medarbejder fik også lov til at købe en spand med fem kilo kartoffelsalat.

De små lune eller kolde anretninger hævdes ellers at være delikate eller lavet af slagteren. Men de er ifølge Forbrugerrådet og en ekspert i fødevarehygiejne, Michael René fra Professionshøjskolen Metropol, slet ikke mere delikate end andre varer - tværtimod.

»Når de tager varen ud af en emballage, skærer i den og ompakker den, bliver varens overflade større og dermed eksponeret for flere bakterier. Derved forringes kvalitet og holdbarhed,« siger Michael René til 24timer.

De såkaldte delikatessevarer giver sig ud for at være noget andet, end de faktisk er, og det giver supermarkederne en mulighed for at banke prisen i vejret.

»Også med prisen forsøger de at få det til at ligne hjemmelavede højkvalitetsprodukter. Kunderne har en forventning om, at kun friske produkter uden konserveringsmidler kan koste så meget,« vurderer Camilla Udsen, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, over for 24timer.

De ansvarlige i alle supermarkederne afviser, at de vildleder kunderne. Det sker med henvisning til, at maden ikke anprises med ordet ‘hjemmelavet.' Faktisk gør de kunderne en tjeneste, mener de.

»Der er tale om, at kunderne har brug for en bestemt mængde, som de kan spise med det samme i stedet for at købe en stor bakke, som de måske ikke får spist,« svarer Jens Juul Nielsen, kommunikationsdirektør i Coop, på spørgsmålet om, hvorfor Kvickly forklæder den klassiske Stryhn's som delikatesse.

Forbrugerrådet opfordrer til, at kunderne går uden om delikatessen, fordi varer, hvorpå der står, at de er fra fabrik, kan være bedre.