Delebilens fremtid i Danmark er usikker

Trafikselskabet Arriva lancerer om få uger et nyt delebilskoncept i København, men eksperterne er splittede om satsningens succespotentiale.

Appen viser, hvor i Berlin der på et givet tidspunkt findes ledige Drive Now-biler. Delebilernes succes i Tyskland kan ikke umiddelbart overføres til Danmark, lyder det fra flere eksperter. Foto: Stefanie Loos/Reuters
Læs mere
Fold sammen

Regnen drypper stille fra en lysegrå sommerhimmel i Berlin, mens Michael Fischer fra den tyske delebilsvirksomhed DriveNow hiver sin iPhone op af lommen. Foran ham står to af hans reserverede bybiler, og for at demonstrere booking-funktionen på sin smartphone aflyser han sin reservation med det formål at genreservere igen kort efter. Med et overgestikuleret pegefingertryk på skærmen sætter han sine biler fri og gør sig klar til at genreservere:

»Så er det sådan her, det ser ud, når man... Hov, nu var der en anden, der reserverede bilen,« siger Michael Fischer og vender sig mod den anden bil, »Så prøver vi bare den her, og ... nej, nu blev den også reserveret.«

Et par minutter senere løber en jakkesætsklædt tysker i 40erne ned mod den ene af DriveNow-bilerne, som han, efter en kort udveksling af tyske høfligheder, vinkende får lov til at køre væk i.

Lyn-reservationer vil næppe være et særsyn i Tyskland, for DriveNow-bilerne, som Arriva bringer til Danmark i begyndelsen af september, er populære syd for grænsen, hvor antallet af delebilsbrugere er oversteget en million. Men hvorvidt den succes kan overføres til Danmark, er der blandede meninger om blandt en række eksperter. En af de mere skeptiske er direktør for Center for Fremtidsforskning, Jesper Bo Jensen.

»Succesen er ikke sikker. Der er 2.500 taxaer i København, mens Arriva kun kommer med 400 biler. Det er ikke ret mange, for problemet er, at folk skal bruge deres bil samtidigt. Hvis det regner, så er der rigtig mange, der gerne vil køre, og den dag solen skinner, elsker rigtig mange deres cykel,« siger han.

Rider på en bølge

DriveNow er et såkaldt delebilskoncept, hvor man på minutbasis kan leje en bil til at køre i supermarkedet, med ungerne til fodbold, eller hvad man nu lige skal. I København kommer DriveNow til at bestå af 400 elbiler af mærket BMW i3 og lægger sig til flokken af delebilsudbydere, der allerede tæller Car2Go og Let’s Go. Disse udbydere er alle en del af deleøkonomibølgen, som anført af Airbnb og Uber er skyllet ind over en række markeder. Denne bølge kan Arrivas DriveNow meget vel ride med på, vurderer Malene Freudendal-Pedersen, der forsker i mobilitet ved RUC.

»Der er en større tendens til, at flere ikke vil eje, men bare have adgang til en bil. Nogen har kun en bil til at køre ungerne til atletik, og når så muligheden for en delebil præsenterer sig, så tror jeg, at det vil skabe nye billeder af, hvordan en bil kan bruges i hverdagen,« siger hun. Den udlægning er seniorrådgiver hos konsulentbureauet Hildebrandt og Brandi samt forfatter til bogen »Den nye deleøkonomi,« Jesper Bove-Nielsen, enig i:

»Det er rarere at have adgang til en bil, end det er at eje den. Vedligeholdelse er en problemstilling, og det er også derfor, at leasing­biler har vundet indpas. At eje en bil er besværligt og bøvlet. Hvis man kører korte ture, så kan jeg sagtens se modellen fungere rigtig godt,« siger han.

Fra Tyskland til Danmark

Michael Fischer og resten af DriveNow-holdet i Tyskland kan i hvert fald konstatere, at det går godt for delebilerne i bundeslandene. Antallet af nykøbte biler er sågar begyndt at falde, fordi færre tyske familier køber bil nummer to.

Det anerkendte konsulenthus Frost & Sullivan har vurderet, at delebiler med tiden kan erstatte mellem seks og 15 privatejede biler, mens tal fra DriveNow og Car2Go viser også, at 37 pct. af deres brugere har skaffet sig af med en af deres biler. Men succes med »Das geteilte Auto« er ikke nødvendigvis det samme som succes med »den delte bil«:

»Der er ingen tvivl om, at konceptet har gået sin sejrsgang i Tyskland. Men man kan ikke bare dublikere det over på Danmark, for det er forholdene simpelthen for forskellige til,« siger økonomisk-politisk chef hos FDM, Torben Lund Kudsk, og nævner blandt andet registreringsafgiften og det udbredte brug af cykler i København.

En af Danmarks førende trafikforskere, Harry Lahrman fra Aalborg Universitet, har på trods af den tyske succes også umiddelbart svært ved at se, hvor delebils­koncepternes succes skal komme fra:

»Business-segmentet kunne være interessant, men det rykker ikke rigtig noget. Og jeg har svært ved at se pendlere og almindelige københavnere tage det til sig,« siger han.

Berlingske var i Berlin på en invitationstur arrangeret af Arriva.