De unge og de røde sætter gang i restauranterne

Restauranterne skaber et hav af arbejdspladser i disse år. Men hvem er det egentlig som med deres smag for god mad og oplevelser bidrager til den positive udvikling?

Det er det unge, det er dem, der stemmer rødt, og så nordjyderne, som restaurationsbranchen først og fremmest skal satse på i jagten på yderligere vækst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er de unge, det er dem, der stemmer rødt, og så nordjyderne, som restaurationsbranchen først og fremmest skal satse på i jagten på yderligere vækst.

Berlingske kan i dag udpege restaurationserhvervet som den helt store jobmaskine foran både medicinalbranchen og moderne brancher som internethandel. 7.500 nye job har branchen skabt siden 2009.

Hvis den succesfulde branche ønsker sig yderligere vækst, så skal den forsøge at tiltrække røde vælgere, unge under 35 år samt nordjyder. Det er nemlig de befolkningsgrupper, som ifølge en Gallup-undersøgelse foretaget for Berlingske siger, at de regner med at bruge flere penge på restaurantbesøg og oplevelser.

Gallup-undersøgelsen viser, at knap hver femte af de adspurgte danskere regner med at sætte forbruget op i det kommende år, når det gælder restaurationsbesøg og oplevelser. Mens 65 pct. forventer et uændret forbrug, og 12 pct. regner med et faldende forbrug.

Lidt flere unge (23 pct.) erklærer sig parat til at gå ud og svinge mere med kniv og gaffel i år, mens kun 14 pct. af danskerne, der er fyldt 60 år regner med flere restaurantbesøg. Liberal Alliances vælgere er den gruppe, hvor flest (34 pct.) siger, at deres forbrug på restauranter og oplevelser vil stige.

Lidt flere (20 pct.) fra rød blok vil gå mere på restaurant, mens kun 18 pct. fra blå blok siger det samme.

Flest nordjyder (23 pct.) til gå mere ud og spise, mens færrest midtjyder (13 pct.) vil. I København erklærer 20 pct., at de vil bruge mere på restauranter og oplevelser.