Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
"Andy Warhol ville være blevet banket sidelæns af The Lego Movie. Den nye animationsfilm fra Warner Bros tager kunst og det kommercielle og klikker det sammen så naturligt og tilfredsstillende, som et par plastikklodser på vej til at blive til et slot eller et rumskib. Aldrig før har jeg i den grad følt, at en film ikke ville sælge mig et produkt, for derefter at forlade biografen desperat for at fylde mit hus med det produkt, som filmen ikke ville sælge."
Sådan indleder den britiske avis The Telegraphs ledende filmkritiker Robbie Collin sin anmeldelse af den meget omtalte The Lego Movie eller "Lego-filmen - Et Klodset Eventyr".
Robbie Collin giver filmen fire ud af fem stjerner og kalder den "et larmende morsom familieeventyr" med en "koffeinholdig energi".
Også det amerikanske erhvervsmagasin Forbes filmmedarbejder Scott Mendelson er helt oppe på de høje nagler, når han skal beskrive filmen. Det sker i under overskriften: "Alt ved Legofilmen er fantastisk."
Ifølge Mendelson havde det nemmeste for filmens instruktører været at følge marketingafdelingens klassiske forventninger til, hvordan en film af denne type skrues sammen. Men instruktørerne er gået videre.
"Filmen går i nogle vidunderligt uventede retninger og tager reelle risici i historiefortællingen. Jeg kan ikke sige, hvordan alle vil reagere på dens fortællemæssige venstresving, og at den er uventet rørende, men det er med til at hæve filmen langt over en glorificeret legetøjreklame. The Lego Movie kan faktisk vise sig at være strålende," skriver Scott Mendelson blandt andet.
Det amerikanske filmmagasin Variety er også positiv. Magasinets internationale filmkritiker Peter Debruge hæfter sig lige som de to foregående anmeldere ved, at filmen er langt mere end en reklamefilm for Legoklodser, selvom filmen utvivlsomt også vil sælge klodser.
"Lego-filmen demonstrerer noget helt andet. Filmen fungere som en massiv hyldest til en fælles barndomsoplevelse, som forstærkes og projiceres på det store lærred. Så selvom resultatet uden tvivl er den mest produktcentrerede film nogensinde smart og respektløs nok til at efterlade publikum med følelsen af, at filmskaberne har formået at snige sig uden om forretningsfolkene. De er sluppet af sted med noget, som opretholder og udvider den verdensomspændende Lego-kult," skriver Varietys filmanmelder blandt andet.
Legofilmen havde verdenspremiere i Los Angeles 1. februar og vises i de amerikanske biografer fra 6. februar. Herhjemme kommer filmen i biografen fra 7. februar.