De store sætter sig på mobilmarkedet

95 procent af det danske mobilmarked domineres af de store teleselskaber, der køber op. Konkurrencestyrelsen hæver øjenbrynene.

Mobilpriserne er i Danmark langt under niveauet for sammenlignelige EU-lande, men det er de store teleselskaber, der sidder på hele markedet. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere

De mange opkøb af små teleselskaber i Danmark betyder, at de store sætter sig på mobilmarkedet, og det får Konkurrencestyrelsen til at hæve øjenbrynene.

Selv om priserne på at bruge sin mobiltelefon i Danmark siden begyndelsen af 2000-tallet er faldet med omkring 70 procent hos de tre store mobilselskaber - TDC, Telenor og Telia - mod et fald i sammenlignelige EU-lande på 38 procent, er der sket en koncentration på det danske mobilmarked.

Læs også: Mesteren i underskud går i sort

»Koncentrationen blandt de fire største selskaber på markedet steg således fra ca. 80 procent i 2003 til ca. 95 procent i 2009. Der var i begyndelsen af 2009 fire store aktører inden for mobiltelefoni - med aktiviteter fordelt på 11 selskaber - og godt 30 meget små selskaber. Til sammenligning var der 8 teleselskaber i 2000. Det kan være et tegn på et lidt mindre dynamisk mobiltelefonimarked end tidligere,« hedder det i Konkurrencestyrelsens årlige temperaturtagning på konkurrencesituationen.

Telmore er blevet købt af TDC, Orange og Debitel af Telia samt Sonofon, CBB Mobil, Bibob og Tele2 af Telenor. I mellemtiden er »3« kommet på markedet og er nu absolut mindst blandt de fire store.

Konkurrencestyrelsen slår fast, at det i nogle tilfælde er nødvendigt at fastholde den nuværende regulering af telemarkedet eller at indføre ny regulering »for at sikre virksom konkurrence og lave priser til forbrugerne«.

Læs også: Fortsat fremgang for TDC

TDCs køb lige før jul af det aalborgensiske mobilselskab M1, fandt økonom i Forbrugerrådet, Martin Salamon, ikke problematisk.

»Der kommer andre. Sådan er markedsudviklingen, og det er vi ikke bekymret for, så længe konkurrencen på infrastruktur virker,« sagde han til Business.dk med henvisning til, at mindre mobilselskaber uden eget mobilnet, der lejer sig ind hos de store, med mellemrum købes op.