De store kæder melder hus forbi

»Producenterne må selv finde på nye løsninger« siger Dansk Supermarkeds private label-direktør.

Der er en tiltagende tendens i supermarkeder til, at de udvikler egne mærker indenfor fødevarer, hvor supermarkedets produkt lægger sig tæt op af det oprindelige produkt. Dette kan være både i en discountudgave og en luksusudgave (økologi mv.). Fold sammen
Læs mere

Dansk Supermarked(DS) med Bilka, Føltex og Netto kan godt se, at det blevet sværere for mærkevareproducenter at få plads på hylderne i detailhandlen. Men DS anser det først og fremmest som et udtryk for øget konkurrence og som en udfordring, producenterne selv skal finde nye løsninger på.

Private Label Chef Are Ellingsve, der har ansvaret for Dansk Supermarkeds sortiment af egne mærker, peger på, at Dansk Supermarked blot imødekommer forbrugernes krav om billigere og bedre produkter – produkter, der gør det lettere at overskue vareudvalget.

Dansk Supermarked har bl.a. i Føtex og Bilka introduceret kvalitetserien »Princip«, der i visse kategorier har trængt klassiske mærkevarer væk fra hylderne.

»Men vi har stor succes med de produktserier – de er blevet brands, selvom de er anderledes end klassiske mærkevarer som Coca Cola. En serie som Princip er ikke tilført en hel masse »oplevede« værdier, men forbrugerne forbinder den med kvalitet«, siger Are Ellingsve

DS innoverer selv

Han medgiver, at det er mærkevare­producenter, der fremstiller en stor del af de egne mærker, som Dansk Supermarked sælger.

»Vi præsterer den innovation, der ligger i at fastsætte specifikationer sammen med leverandørerne. Desuden spotter vi markedet i udlandet for varetyper, der ville kunne gå godt herhjemme, og ad den vej bidrager vi også til produktfornyelsen«, tilføjer han.

Hans krav til mærkevareproducenterne er, at de leverer noget, der virkelig giver værdi for kunden – både i form af kvalitet, brugervenlighed og fascination.

»Så vil et stærkt brand altid kunne slå igennem – også selv om stadig flere varer omsættes i discountbutikkerne«, mener han.

Forbrugerne ønsker også det unikke

Den samme holdning har COOP.

»Vi må forvente, at mærkevareproducenterne evner at levere brands, som giver virkelig værdi«, mener kommunikations­chef Jens Juel.

Han påpeger, at der i COOPs egne serier, bla. »Änglemark« også ligger en produkt­fornyelse, som koncernens indkøbs­afdeling præsterer sammen med leverandørerne.

»De traditionelle mærkevare­producenter presses i øvrigt ikke alene af kædernes egne private labels, men også af en ny trend, hvor kæderne søger mod mindre producenter. Forbrugerne ønsker at købe produkter, der er anderledes unikke end det, discounts ensartede sortiment tilbyder. Derfor jagter vi i øjeblikket både i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen mindre, lokale producenter«, tilføjer Jens Juul.