De store dollargrin lider

De amerikanske bilmærker i "bilens eget land", USA, har lidt den tort, at salget af importerede biler har overhalet de amerikanske biler på hjemmemarkedet.

Salget svigtede mere end forventet for de amerikanske bilfabrikker i juli, og for første gang sælges der nu flere importerede biler end amerikansk producerede biler i USA, skriver CNN.

De tre store dollargrin, General Motors, Ford og Chrysler Group, der traditionelt har siddet hårdt på det amerikanske bilmarked, måtte se deres salg af personbiler falde med 19 procent i juli. Og med det fald sidder de indenlandske bilproducenter nu kun på 48 procent af det amerikanske marked - et fald på fire procentpoint på et år.

Generelt var juli en svag måned på det amerikanske bilmarked, og de udenlandske mærkers salg faldt også - dog ikke så meget som de amerikanske mærkes salg. Således tabte de asiatiske og europæiske bilmærker kun henholdsvis 5,6 og 2,4 procent af deres salg.

De asiatiske mærker med Honda og Toyota i front er dominerende på markedet, mens de europæiske biler kun falder i 7,3 procent af amerikanerns smag.

Det vurderes, at det ustabile boligmarked og høje benzinpriser har taget luften ud af amerikanernes bilinteresse.

George Pipas, som er chef for salgsanalyse hos Ford, påpeger, at de tre store amerikanske bilfabrikanter allerede for et år siden mistede positionen somm amerikanernes foretrukne bilkøb.

"Dette er en tendens, som har været igang i 30 år," siger han til CNN.