De store banker rydder op i filial-nettet

Landets største banker står midt i en renovering af filialnettet. Små filialer lukkes, større rådgivningscentre bygges op, og der bliver færre kasser til at ordne de daglige bankforretninger.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Tiderne er løbet fra en bankfilial i hver en flække, og damen ved kassen, der nikker anerkendende, når kunden sætter penge ind på sin konto. Både Nordea og Danske Bank er i færd med det, de begge kalder: En løbende tilpasning af filialnettet.

»Vi har ingen strategi om, at vi skal være færre filialer, men vi ser på det løbende. Der er ingen tvivl om, at vores netbank og andre selvbetjeningsydelser bliver brugt i langt højere grad, så antallet af kassetransaktioner er faldende,« siger afdelingsdirektør Mark Namensen fra Danske Bank.

Danske Bank har siden udgangen af 2007 fået 39 færre filialer, så tallet nu er nede på 358. Omkring halvdelen skyldes dog sammenlægninger af tidligere BG Bank-filialer og Danske Bank-filialer, efter at banken for et par år siden opgav at markedsføre sig under navnet BG Bank.

Bare pletter på landkortet
Hos Nordea er der også filialer, som forsvinder fra gadebilledet, og samtidig ændres deres arbejdsopgaver.

»Vi tilpasser vores filialnet, så vi får mere rådgivning og mindre kassebetjening. Nogle steder har vi lukket filialer, fordi der ikke er kritisk masse til at have et rådgivningsnet med en tilstrækkelig tyngde,« siger pressechef hos Nordea, Claus Christensen.

Det har dog ikke været nødvendigt at fyrre kassemedarbejderne, for nogle af dem har også kompetencer inden for rådgivning, og andre er gået på pension.

Mens Nordea lukker nogle af sine filialer, er der andre steder, hvor nye Nordea-filialer dukker op. Den store nordiske bank har nogle bare pletter på Danmarkskortet, og især Fyn skinner i øjnene. Ledelsen har sagt, at hvis det ikke lykkes at købe resterne af Fionia Bank, så vil Nordea selv åbne flere filialer på øen.

Eksperimenterer med filialerne
I modsætning til Nordea, så har Danske Bank allerede et filialnet, der er jævnt fordelt ud over landet.

»Vi er en landsdækkende bank, og det er vi også fremadrettet. Der er nogle steder, hvor vi har filialer med to-tre medarbejdere, og ligger der en større filial i nærheden, så er det oplagt at lægge dem sammen. Det er naturligvis noget af det, vi kigger på,« fortæller Mark Namensen.

Han forklarer, at Danske Bank i øjeblikket eksperimenterer med kassefri filialer. For eksempel er afdelingen på Lyngby Hovedgade bygget om til at være et rådgivningscenter, hvor kunderne kommer efter at have bestilt tid. Den klassiske filial med kasser og spare-pingviner til børnene får dog lov at bestå.

»Under dot-com bølgen var der ikke den mand i it-sektoren, som ikke forsøgte at overbevise os om, at med en netbank kunne vi godt lukke samtlige af bankens filialer. Det er jeg rigtig glad for, at vi ikke gjorde. Vores filialer er fortsat vores vigtigste kanal til at komme i kontakt med kunderne,« siger Mark Namensen.