Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Til sammen er de 20 største rederiers markedsandel 84 procent, viser Alphaliners opgørelse, og det er det højeste niveau nogensinde.
- Gennem de seneste 10 år er indekset over markedskoncentration steget, idet større rederier er fortsat med at konsolidere deres forretning og dermed klemt de mindre konkurrenter ud af markedet, skriver Alphaliner.
I en kort periode i 2009-2010 mistede de største spillere markedsandele, men den tendens er vendt det seneste år. I løbet af de seneste 12 måneder har de 20 største rederier øget deres kapacitet med 12 pct., mens industrien som helhed kun har set en vækst på 9 pct.
Til trods for de store rederiers stigende dominans mener Alphaliner, at containerindustrien er yderst konkurrencepræget. Men der er store omkostninger forbundet med at gøre sin entré i branchen, og Alphaliner noterer, at nye spillere på markedet vil have brug for massiv finansiel opbakning, hvis de skal konkurrere.
Maersk Line har ifølge Alphaliners opgørelse øget sin kapacitet 14 pct. det seneste år og opererer nu en flåde svarende til 2,4 mio. tyvefodscontainerækvivalenter, teu.
Nummer to i branchen er MSC, der har øget sin kapacitet med 19 pct. til 2 mio. teu, efterfulgt af CMA CGM med en kapacitet, der er vokset 16 pct. på et år til 1,3 mio. teu.