De sociale mediers får er skilt fra bukken

Facebook og Twitter er to af de mest omtalte og succesrige sociale medier, men de seneste par år har dog vist, at kun én af dem formår at tjene penge. Begge selskaber er i denne uge kommet med regnskaber, der slet og ret afslørede en klasseforskel mellem de to selskaber.

Twitter og Facebook leverede begge regnskaber i denne uge, og her blev det tydeliggjort, at Mark Zuckerbergs sociale medie står langt, langt stærkere end Jack Dorseys Twitter. Fold sammen
Læs mere

Jack Dorsey og Mark Zuckerberg er blevet personificeringerne af sociale medier på sammen måde som Steve Jobs og Bill Gates blev det for computerindustrien. Dorsey og Zuckerberg har startet henholdsvis Twitter og Facebook, de er begge milliardærer, begge under 40 og har begge en større forkærlighed for T-shirts end resten af erhvervslivet. Men når det kommer til at tjene penge, er der en verden til forskel på de to.

Twitter og Facebook leverede begge regnskaber i denne uge, og her blev det tydeliggjort, at Mark Zuckerbergs sociale medie står langt, langt stærkere end Jack Dorseys Twitter. Facebook overraskede markederne positivt ved at rapportere en omsætning på 6,4 milliarder dollar, hvilket er cirka 60 pct. højere end den samme periode i 2015. Samtidigt tjente Facebook 2,1 mia. dollar på sine 1,13 mia. brugere, hvilket oven i købet også var bedre end ventet.

»Det var et stjernegodt resultat,« lød det fra Mark Hawtin, Facebook-aktionær og investeringschef i en kapitalfonden GAM.

At Facebook klarer sig godt, er dog ikke det samme som, at alle sociale medier vælter sig i penge. Dagen inden Facebooks triumf-regnskab, havde Twitter præsenteret sine halvårstal, og der var en verden til forskel fra Facebook. Twitter, der lader folk sende små beskeder på maksimalt 140 tegn, underpræsterede fælt på omsætningen, mens antallet af brugere kun voksede nogle få procent til 313 mio. – milevidt fra Facebooks 16 pct. af verdensbefolkingen. Twitter-aktien faldt tungt på aktiemarkedet, som det sociale medie har gjort det ved de seneste seks regnskabsfremlæggelser.

Video er sagen

Zuckerberg og Dorsey står altså i hver sin virkelighed, hvor særlig én teknologi adskiller dem: video, hvor de to entreprenører har fundet deres Eldorado og Waterloo henholdsvis. Video er på mange måder en hellig gral for sociale medier, fordi annoncører ofte vil betale en højere pris for videoreklamer end reklamer i form af tekst og billede. Facebook har knækket koden på det område og skovler penge ind, mens Twitter påny måtte skuffe markedet, da man annoncerede, at teknologien endnu ikke er på plads til at administrere reklameindtægterne fra video på det sociale medie.

»Det er ikke nogen let opgave at indhente på videoområdet, særligt ikke når du tager i mente, hvor mange ressourcer Snapchat, Facebook og YouTube lægger,« siger James Cakmak, Twitter-analytiker hos Monness, Crespi, Hardt & Co., til Bloomberg.

Jack Dorsey er for nyligt kommet tilbage som adm. direktør for Twitter efter en længere periode som chef for sin anden start up, Square. I perioden, hvor Dorsey var væk, var det kun gået ned ad begge for Twitter, men i Silicon Valley er der en grundlæggende tro på, at hvis nogen kan rette op på Twitter, så er det stifteren selv. På Wall Street kører snakken dog, om hvorvidt Twitters redningsmand i virkeligheden ikke hedder Bill Gates, hvis firma Microsoft købte LinkedIn for nyligt.

»Måske kunne Twitter finde et dejligt hjem hos enten Disney eller Microsoft,« siger James Cakmak til Bloomberg.