De skal konkurrere om Storstrømsbroen

Efter prækvalifikation har Vejdirektoratet nu udvalgt de fem konsortier, der skal byde ind på opgaven med at bygge den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Dette er et bud på, hvordan den kommende Storstrømsbro kan komme til at se ud.
Læs mere
Fold sammen

Tidligere i år blev det besluttet, at den grønne forligskreds bestående af regeringen, V, K, SF, DF og LA kunne gå videre med planerne om anlæg af en ny Storstrømsbro til 4,2 mia. kr., der bliver finansieret af Infrastrukturfonden.

Og nu er de fem konkurrenter til udførslen fundet.

Samlet set bød syv firmaer, konsortier eller joint ventures på opgaven, og fem af dem er nu gået videre til den deciderede udbudsrunde.

De fem udvalgte er:

- Joint venture Vinci Construction Grand Projects SAS – Hochtief Infrastructure GmbH – MT Højgaard A/S

- Storstrømsbroen Contractors JV
  Per Aarsleff A/S – Ed. Züblin AG
  Underrådgiver Rambøll A/S
  Underentrepenør Strabag SE

- Rizzani de Eccher s.p.a. – N.V. Besix S.A. – Acciona Infraestructuras S.A

- Joint venture Obrascon Huarte Lain, S.A. – SK Engineering & Construction Company Ltd.

- Joint venture Itinera s.p.a – Condotte s.p.a - Grandi Lavori Fincosit s.p.a.
  Underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l.

Dermed er to ansøgere ikke er gået videre til udbudsrunden, og det er Storstrøm Link Contractors (BAM Infra bv, Max Bögl International SE) og China Communications Construction Company Ltd.

Begges erfaringer med lignende opgaver var ikke på samme niveau som de fem udvalgtes.

»Vi har været begunstiget med syv højtkvalificerede ansøgere, som alle levede op til vores mindstekrav for at komme i betragtning. Vi er ikke i tvivl om, at alle ansøgere kan bygge den nye Storstrømsbro. Vi har naturligvis grundigt undersøgt grundlaget for alle ansøgningerne og nøje udvalgt de fem, som vi finder bedst egnet til at løse en så vigtig infrastrukturopgave for Danmark og Europa. Samtidig sikrer de fem en høj konkurrence til gavn for projektet,« siger anlægschef i Vejdirektoratet, Erik Stoklund Larsen.

Han forklarer, at der i udvælgelsesprocessen er vurderet flere forhold, og de to fravalg bygger på referencen inden for jernbanebroer, der ikke havde samme styrke som de fem udvalgtes.

Tidsplanen på en færdig bro afventer, at tidsplanen for Femern Bæltforbindelsen bliver besluttet, hvilket formentlig bliver til efteråret.