De Radikale vil indrette trafikken efter selvkørende biler

Der bliver investeret i for mange trafikprojekter, der ikke er langtidsholdbare, mener De Radikale.

Foto: Liselotte Sabroe. »Politikere og myndigheder opfører sig, som om verdenen om ti år ser ud, som den gør i dag. Vi bruger en halv million på at lave en underjordisk parkeringsplads uden at betænke, at de ti største bilfirmaer laver selvkørende biler«, siger De Radikales erhvervsordfører, Ida Auken
Læs mere
Fold sammen

Investeringer i motorveje, rastepladser og underjordiske parkeringsanlæg tager ikke højde for, at vejene inden længe er fyldt med selvkørende biler.

Det mener De Radikales erhvervsordfører, Ida Auken, der vil sætte skub i udviklingen i landet.

»Politikere og myndigheder opfører sig, som om verdenen om ti år ser ud, som den gør i dag. Vi bruger en halv million på at lave en underjordisk parkeringsplads uden at betænke, at de ti største bilfirmaer laver selvkørende biler«, siger hun.

»Man kan ikke stoppe alle vores investeringer i infrastruktur, men de fleste har et sigte på 50 år.«

Hun håber, at transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil gøre det klart for sine embedsmænd, at udviklingen er lige om hjørnet.

Ministeren har sat gang i en forsøgsordning, hvor selvkørende biler kan køre på offentlige, danske veje, hvis de består en godkendelsesprocedure.

Aalborg og Vesthimmerland Kommune er blandt de kommuner, der allerede har lagt billet ind på at gennemføre forsøg med selvkørende busser på bestemte, afgrænsede strækninger.