De nye luksusbiler kommer fra Østeuropa

I 1990'erne var Central- og Østeuropa kendt for de billige biler. Men to årtier senere er regionen begyndt at producere biler i den dyrere ende af skalaen.

Foto: GARY CAMERON. Central- og Østeuropa er begyndt at producere dyre biler. Polen producerer blandt andet den nyindrettede og chikke bybil, Fiat 500
Læs mere
Fold sammen

Polen producerer den nyindrettede og chikke bybil, Fiat 500. Ungarn laver Audis TT Roadster, og Tjekkiet producerer fortsat Skoda, som er begyndt at lave mere eksklusive modeller.

Det skriver Financial Times.

- I 1990 producerede disse lande blot til deres egne markeder. Nu har de fået fabrikker, som kan konkurrere globalt. Regionen har en stor pulje af talent, som bare venter på at blive udnyttet. Standarden af de tekniske uddannelser er virkelig fremragende, siger Carol Thomas, som er analytiker hos konsulentfirmaet LMC Automotive.

Stigningen i regionen har været hurtig. I løbet af 20 år er den årlige produktion fra Polen, Ungarn, Slovakiet og Tjekkiet steget fra lidt over 500.000 biler årligt til næsten 3 mio. biler i 2014. Mere end 90 pct. af disse eksporteres til ud af regionen.

Mange bilmærker, såsom Kia, Hyundai, VW, Peugeot Citroën, Opel med flere, er blevet lokket til regionen på grund af nærheden til Vesteuropa, lave lønomkostninger, forbedret infrastruktur, høj produktivitet og faglærte arbejdere.