De holder Danmark i gang, fordi de ikke har et valg

Alt imens flere arbejdspladser har sendt deres medarbejdere hjem for at arbejde på hjemmekontoret, er der stadig folk, som sikrer drift i deres erhverv. De holder fortsat gang i hjulene for enten at overleve, eller fordi der fortsat er kunder i butikken.

Torben Sørensen er bagermester og medejer af Skt. Peders Bageri, som er Danmarks ældste bageri og Københavns ældste butik. For tiden oplever han ikke mange forbipasserende standse og overveje, om de skal ind og tæmme den søde sult i bageriet. Der er nemlig ganske få potentielle kunder i det københavnske bybillede. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Københavns gader og stræder er noget nær tomme, som var det 1. januar, hvor størstedelen af befolkningen typisk befinder sig hjemme.

Men denne gang handler det ikke om at pleje tømmermænd eller nyde en fridag under dynen. Flere arbejdspladser er lukket ned og har sendt deres medarbejdere hjem for at arbejde på baggrund af regeringens lockdown i forsøget på at hæmme den smitsomme coronavirus.

Der er dog stadig steder, hvor folk holder åbent og møder fysisk ind på deres arbejdsplads.

Fælles for dem er, at der ikke er et alternativ.

Danmarks ældste bageri kæmper for at overleve

Et af de steder, hvor der fortsat er åbent, er hos Danmarks længst eksisterende bageri, Skt. Peders Bageri, som ligger i hjertet af København på Sankt Peders Stræde.

Bageriet blev grundlagt i 1652 og er sidenhen blevet en kulturinstitution i København, som under normale omstændigheder er en populær turistattraktion.

I dag frygter bagermester og ejer af Skt. Peders Bageri Torben Sørensen, at de risikerer at lukke og slukke som følge af de manglende kunder, der utvivlsomt vil påvirke indtjeningen den kommende tid, og som allerede kan mærkes.

»Vi har allerede halveret vores omsætning sammenlignet med, hvad vi plejer på,« siger Torben Sørensen, som har været nødsaget til at sende medarbejdere hjem for at holde omkostningerne nede. For tiden er det kun ham selv, hans kone og deres to døtre, som assisterer i bageriet.

Agathe Sørensen, som er Torben Sørensens hustru og medejer af Stk. Peders Bageri, stemmer i med sin bekymring. Hun er generelt bekymret for, hvordan små virksomheder skal kunne overleve coronakrisen.

»Vi har en husleje på 75.000 kroner. Der skal sælges nogle varer, for ellers dør det ud«, siger Agathe Sørensen.

Torben Sørensen er spændt på, hvordan aktiviteten i bageriet udvikler sig den kommende tid. Hvis ikke der kommer nogle kunder, er han nødsaget til at lukke ned for en stund, hvilket kan koste ham dyrt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Selv om forruderne lokker med nybagte kanelsnegle, wienerbrød og teboller, er det ganske få kunder, der træder ind og ud ad butiksdøren. Bageriet har få siddepladser til rådighed, hvor der sidder et enkelt par. Da pladsen er trang, er det svært at håndhæve flere meters afstand mellem kunderne, men af sundhedsmæssige grunde må de kun sidde der et kvarter ad gangen.

Den primære kundegruppe ved Stk. Peders Bageri er turister, og eftersom der er lukket ned for turismen i Danmark, er en stor del af bageriets kundegrundlag forsvundet.

»Vi lever jo af turister, og de er her jo ikke,« fortæller Torben Sørensen, som også gør opmærksom på, at det foruden turister er begrænset med danskere i både butikken og i det københavnske bybillede.

»Der plejer at være sort af mennesker i København. Jeg har aldrig set så få mennesker. Der var så dødt på gaderne. Danskerne kommer jo ikke ud, førend smitten falder,« siger han.

Torben Sørensen ved ikke, hvor længe de kan fortsætte med at holde åbent i bageriet. I udgangspunktet holder de ud, så længe der er kunder i butikken, om end der er tale om få kunder.

»Det bliver vi nødt til,« siger han.

Folk har stadig råd til tatoveringer

Hos tatovørshoppen Tigre Tattoo Parlour på Studiestræde i det indre København er der fortsat gang i forretningen.

Hele to personer har bevæget sig ud af hjemmet for at lade sig dekorere af den snurrende tatovørnål.

»Vi er så heldige, at vi har ligget her i enormt mange år, så vi har en stor kundebase, og vi er rimelig booket ind for nu. Folk har jo stadig penge i lommerne, de er ikke blevet fattigere, fordi der kom en virus den anden dag,« siger Martin Nyboe-Bek, som er medejer af Tigre Tattoo Parlour.

Her opererer man nogenlunde under normale forhold. Der er stadig kunder, og man lader sig ikke skræmme af tæt kontakt mellem kunde og tatovør. Det eneste, der er anderledes, er, at kunderne ikke må medbringe gæster. Dertil er der nedsat en regel om, at alle, der træder ind i butikken, skal benytte den håndsprit, som er stillet op i entréen.

Martin Nyboe-Bek er tatovør og medejer af Tigre Tattoo Parlour i Studiestræde. Han oplever ikke, at kunderne bliver skræmt væk fra butikken som følge af virusfrygt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

I tatovørfaget arbejder man normalt under sanitære forhold, hvor håndsprit er en del af den normale dagligdag. Derfor understreger Martin Nyboe-Bek, at det, han kalder »laboratoriestandarder«, er en naturlig del af jobbet.

»Så længe der ikke er nogen, som kommer og nyser eller hoster, så føler jeg mig rimelig sikker i min sag. Vi henviser selvfølgelig folk til, at de skal de blive væk og ombooke deres tid, hvis de har været et risikofyldt sted eller føler sig syge. Men ellers er vi still going strong – vi har bare nogle skærpede forholdsregler,« siger han.

Der er næsten fuld bemanding på i tatovørshoppen. Der spilles bløde toner på anlægget, som summer i samme rytme som tatovørnålen. Humøret er højt, og indtil nu er der ingen, der »panikker«, fortæller Martin Nyboe-Bek.

Men selv om man hos Tigre Tattoo Parlour tackler situationen med »ophøjet hoved«, hviler der dog stadig en bekymring i baghovedet.

»Vi bliver jo nødt til at fortsætte. Der er jo ikke nogen, der sender mig hjem med fuld løn,« siger Martin Nyboe-Bek.

Nogen skal ud, når skaden er sket

Længere henne ad Studiestræde kommer Simon Hichal Palichles hastende forbi med favnen fuld af forskelligt værktøj. Han er sanitør for industri- og skadeservicekoncernen Recover Nordic, og han har netop været inde at udbedre en vandskade.

For ham er der heller ikke andre muligheder end at møde fysisk op på arbejde, for som han siger skal der nogen ud, »når skaden er sket«.

»Vi skal arbejde, og det er vi også nødt til,« understreger Simon Hichal Palichles, som informerer om, at de kontoransatte hos Recover Nordic trods alt arbejder hjemmefra.

Selv om Simon Hichal Palichles er mødt ind på arbejde som normalt, er det dog ikke en normal arbejdsdag, han går i møde. De er svært underbemandet, fordi få er ramt af sygdom og flere kæmper med at få hjemmekabalen til at gå op og få passet deres børn. Selv har Simon Hichal Palichles to tvillingedøtre, som bliver passet af deres mor, alt imens han er på arbejde.

Simon Hichal Palichles fra Recover Nordic skal ud i det øjeblik, der sker akutte skader. Her kommer han fra en vandskade, som han netop har repareret, hvorefter han skal videre til næste opgave. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Eftersom man hos Recover Nordic for tiden er underbemandet, er der ekstra travlt for dem, som stadig møder op på job som normalt. Og når regnen siler, kan der være et stort behov for at få en mand ud og se på vandskaden.

Simon Hichal Palichles fortæller, at den største udfordring er, at han bliver sendt alene ud nu, hvor der ikke er så mange af hans kollegaer på arbejde.

Han fortæller, at han ikke bekymrer sig så meget om smittefaren, selv om han opholder sig uden for hjemmet.

»Jeg tænker ikke så meget over smitten. Man møder ikke så mange mennesker, og der, hvor vi arbejder, er det oftest isoleret. Kunderne er typisk ikke hjemme,« siger Simon Hichal Palichles.