De gamle dagblade bløder

"Det her er sgu ikke godt", siger direktøren for mediebureauet Carat til nye læsertal for de danske dagblade, der viser markante fald for de gamle aviser.

Det ligner en rutschetur uden ende for de store dagblade, der falder markant i antallet af læsere fra oktober til december sidste år:

B.T er faldet med 15 pct. Metroxpress med 14 pct. Ekstra Bladet, Berlingske Tidende og Politiken alle med 9 pct. Og Jyllands-Posten med 5 pct. Det viser nye tal fra Indeks Danmark / Gallup.

"Det er alarmerende," siger Henrik Abraham, direktør i mediebureauet Carat, der til daglig køber annoncer for sine kunder i de store dagblade.

Henrik Abraham peger på, at læsertallene for de enkelte måneder er meget usikre. Han vurderer derfor udviklingen på baggrund af læsertallene over hele efteråret.

Tror du, at udviklingen fortsætter?

"Jeg håber det ikke, men jeg har mine bange anelser. Det ser ikke rart ud," siger han og peger på tre forklaringer på, at det går mange dagblade så dårligt:

Læserne mister interessen for selve avisen, som er kerneproduktet. Rubrikmarkedet er "all time high", siger han med henvisning til, at der blot skal en lille ændring til i danskernes økonomi, før det kan mærkes på annoncerne.

"Endelig har aviserne selv startet et dræn i deres egen pengekasse," siger han med henvisning til, at gratisaviserne Dato og 24timer taber omkring 1 million kroner dagligt.

"Så der er ikke noget, der tyder på, at udviklingen vender. De nye teknologier når at penetrere markedet på meget kort tid. Det er sgu ikke godt," siger Henrik Abraham, der understreger, at det samlede læsertal på de artikler, der bringes af dagbladenes journalister er langt fra så alarmerende.

"En stor del af de artikler, de bringer, bliver læst online. Dagbladenes online-satsninger er derfor vigtige for deres fremtidige greb i nyhedsformidlingen."

Nicheaviser som Kristelig Dagblad, Børsen og Information er derimod steget med henholdsvis 3, 6 og 7 pct. i samme periode.