De første 900 nye arbejdspladser er skabt

Financial Times har kåret København til europamester i at tiltrække udenlandske investeringer, bl.a. fordi strategien er godt integreret med områdets vækstbrancher som cleantech og smart city. Det seneste år er der skabt 900 arbejdspladser i regionen.

København fremhæves for områdets vækstbrancher inden for cleantech og smart city-løsninger. Arkivfoto: Christian Lindgren/Scanpix Fold sammen
Læs mere

»Vi har det seneste år kunnet tiltrække udenlandske investeringer og virksomheder, der har givet 900 direkte arbejdspladser fordelt på 30 virksomheder i Københavns-regionen Greater Copenhagen,« siger adm. direktør i erhvervsfremmeorganisatione Copenhagen Capacity, Claus Lønborg.

Blandt begrundelserne for, at Financial Times har kåret København til europamester i at tiltrække udenlandske investeringer er bl.a., at strategien er særlig godt integreret med områdets vækstbrancher som cleantech og smart city. Hertil kommer, at man i Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Region Sjælland arbejder med at tiltrække og fastholde udenlandske talenter.

»Vi har en hovedkontrakt med henholdsvis Region Hovedstaden og Region Sjælland, som har investeret i Copenhagen Capacity. Det bruger vi bl.a. i markedsføring for at tiltrække udenlandske virksomheder, der skaber arbejdspladser. Og det har sidste år kostet os i gennemsnit godt 19.000 kr. pr. arbejdsplads i markedsføring til at tiltrække og hjælpe virksomhederne med at lave forretningsplaner for at skabe hver af de 900 nye arbejdspladser,« siger Claus Lønborg.

Greater Copenhagen dækker samtlige 79 kommuner og tre regioner i Østdanmark og Skåne med tilsammen 3,9 mio. indbyggere. Skåne er pr. 1. januar 2016 kommet med i Greater Copenhagen.

København har længe klaret sig godt i de målinger, som Financial Times laver hvert andet år. I 2014/15 vandt København prisen for bedste strategi blandt små europæiske regioner. Men det er første gang, at København, dvs. Greater Copenhagen, konkurrerer med bl.a. Stockholm og Hamburg, som hører til Københavns største konkurrenter, når det gælder om at tiltrække investeringer, virksomheder og højtuddannet arbejdskraft fra udlandet.

Konkret og håndplukket

I sin indstilling af København til dette års pris har Copenhagen Capacity bl.a. lagt vægt på sit arbejde med at udvikle konkrete investeringstilbud, der markedsføres over for håndplukkede virksomheder og investorer.

Hertil kommer kampagner for at tiltrække udenlandske højtuddannede medarbejdere til regionens virksomheder og øget fokus på digital markedsføring. Desuden har Copenhagen Capacity fremhævet Greater Copenhagens store infrastrukturprojekter og regionens styrkepositioner inden for bl.a. life science, grøn teknologi, smart belysning og big data.