De fleste leaser deres kopimaskine

Omkring 80 procent af virksom­hederne vælger at lease deres kopi- og printmaskine. Det frigiver vigtig kapital som den altoverskyggende fordel. Men man skal være særdeles opmærksom på forholdene i leasingkontrakten.

Ifølge Troels Kær Pedersen, indehaver og salgschef i Red Office One Company i Fredericia, er det mere reglen end undtagelsen, at virksomheder leaser deres kopi- og printmaskiner. Foto: Peter Palle Skov Fold sammen
Læs mere

Valget er oplagt for de fleste. Op imod 80 procent vælger at lease deres kopi- og printmaskine i stedet for at lægge de mange tusinde kroner, som prisen for en professionel kopi- og printmaskine ofte kan løbe op i. Det anslår Finans & Leasing, som er en inter­esseorganisation for danske finansieringsselskaber.

Her kan man samtidig se, at der ikke er sket nogen signifikant udvikling de seneste tre år. I 2012 ny-leasede medlemmerne kopi- og printløsninger for 677 millioner kroner, i 2013 for 710 millioner kroner og i 2014 for 588 millioner kroner. Inden for kategorien edb og kontormaskiner, som også inkluderer hotel og butiksinventar, har der heller ikke været nogen markant udvikling.

»Generelt ser vi nogle ret pæne stigninger på leasingmarkedet. For eksempel inden for biler, hvor vi har en vækst på 15 procent, og vi ser også vækst inden for lastvogne og entreprenørområdet. Det kan vi slet ikke se på det her marked,« siger Christian Brandt, der er direktør for Finans og Leasing.

Han henviser i øvrigt til, at det ville være vanskeligt at opnå samme udvikling, fordi niveauet for leasing af kontormaskiner er så højt, som det er.

Hos Red Office One Company, der blandt andet sælger kontorudstyr og videreformidler leasingaftaler for de kunder, som vil lease, kan man tydeligt mærke, at leasing af kopi- og printmaskiner er blevet helt normalt.

»Hos os kan vi se, at det særligt er inden for kopi- og printløsninger – inklusive software – at der er en lang tradition for at lease, og at folk er blevet vant til det. Rigtigt mange har svært ved at tænke tanken, at man kan gøre det samme med kontormøbler for eksempel. Det er slet ikke lige så udbredt der,« siger Troels Kær Pedersen, der er indehaver og salgsdirektør i Red Office One Company i Fredericia, Aarhus og Herning.

Han tror umiddelbart ikke, at der vil komme den store ændring i udviklingen af antallet af organisationer, der leaser deres kopimaskiner, fordi niveauet er så højt. Men han vurderer, at der hos Red Office One Company formentlig vil komme en lille stigning inden for leasing af møbler fremover.

Kurt Madsen, direktør i Leasing Fyn, der leaser biler, landbrugsmaskiner osv., mener, at markedet for leasing af kopimaskiner er lettere vigende.

»Det er det, fordi priserne for kopimaskinerne er for nedadgående. Der er mere og mere software og mindre og mindre jern i maskinerne, og det gør samlet set, at der bliver lidt mindre at finansiere,« siger han og tilføjer, at hvis softwaredelen i en maskine er alt for stor, vil det vække bekymring hos leasingselskabet, fordi selve maskinen giver større sikkerhedsværdi end softwaren, hvis en leasingaftale skulle blive nødlidende.

For Kurt Madsen at se er der én klar fordel ved at lease en udgiftstung post, som en eller flere kopimaskiner vil være for mange virksomheder.

»For en stor del af virksomhederne er der tale om en ret stor kapitalbinding i den slags udstyr, og på denne måde undgår de at lægge penge i det ved at få en langtidslejekontrakt – og kan i stedet for beholde likviditeten,« siger han og tilføjer, at han har svært ved at se ulemperne ved leasing på dette felt.

Troels Kær Pedersen fra Red Office One Company har tidligere selv været skeptisk over for leasing, men begyndte at spidse ører, da hans revisor spurgte, om han ville udbetale løn til sine medarbejdere tre år ud i fremtiden for noget arbejde, han endnu ikke havde fået.

»På samme måde er en kopimaskine et arbejdsværktøj, som er forudsætningen for, at man kan udføre det, man er sat i verden for. Hvorfor skulle man betale på forhånd for det?« spørger han og tilføjer, at der dog også er ulemper ved leasing.

»Det kommer selvfølgelig an på kundens situation. Hvis man har likviditeten, er det billigst at købe kontant, for selv om du betaler en lav rente, vil det på længere sigt være dyrere at lease. Samtidig forpligter du dig månedligt til at betale, og hvis virksom­hedens indtjening falder, kan det være svært at honorere den månedlige leasingydelse,« siger han og fortsætter:

»Når det er sagt, synes jeg, at det er det helt rigtige at lease, når det kommer til kopimaskiner og al anden teknologi.«

Netop teknologien er værd at fokusere på i forbindelse med indgåelsen af leasingaftalen for kopimaskiner, pointerer Kurt Madsen fra Leasing Fyn. Han råder til, at man sørger for at have en løbetid, der svarer til udstyrets økonomiske levetid.

»Man skal huske at tænke på, at det er udstyr, som har en hurtig teknologisk forældelse. Det vil sige, at selv om man sagtens kan bruge maskinen i otte år teknisk set, kan det godt være, at den er utidssvarende efter fire-fem år, og så er det ikke længere nogen fordel, at man har fået en billig leasingaftale, fordi den løber over langt flere år. Vi anbefaler en maks. løbetid på fem år,« siger han.

Troels Kær Pedersen fra Red Office One Company betegner løbetiden som den helt store joker i en leasingkontrakt og som noget, mange tidligere ikke var opmærksomme på.

»Nogle har været ude i problemer, fordi løbetiden tidligere ikke altid fremgik af kontrakten, og kunden ofte kun fokuserede på leasingydelsen, og sælgeren samtidig »glemte« at oplyse om løbetiden. Indgik kunden en ny leasingaftale, troede kunden, at leverandøren havde indfriet den gamle for egen regning, men beløbet blev bare lagt oven i leasingkontraktens samlede sum. Der var reelt ikke noget galt i det, blot kunden var bevidst om det. Det er de i dag, da det skal fremgå af kontrakten,« siger han.

Netop de »brodne kar« i branchen, som direktøren for Finans og Leasing, Christian Brandt, betegner dem, har fået interesseorganisationen til at gå sammen med IT-branchen, hvor man har formuleret sine anbefalinger til branchens kunder. Du kan se rådene her på siderne.