De etablerede dagblade rasler ned

Der er læserflugt over hele linien, når man ser på de etablerede dagblade. Værst ser det ud for Jyllands-Posten, men synet er generel ”rigtig, rigtig skidt,” vurderer mediebureau.

Gratis-aviser som 24timer stjæler læsere fra de store dagblade. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Vi kan starte fra en ende: Jyllands-Posten har mistet næsten 14 procent af læserne gennem det sidste halve år skarpt fulgt af B.T med et læserfald på 13,4 procent.

Herefter ligger de to etablerede trafikaviser tæt: MetroXpress har tabt 11,8 procent af læserne, mens Urban har tabt 11,2 procent.

Herefter kommer de andre etablerede dagblade dryssende med det fællestræk, at de alle har mistet læsere.

Det viser nye halvårs læsertal fra Gallup, der har taget det gennemsnitlige antal læsere for de enkelte aviser i fjerde kvartal i 2006 og første kvartal i 2007.

Og med undtagelse af Børsen, der ligger status quo med 200.000 læsere, er billedet ikke godt:

"Generelt ser det ikke godt ud. Det er rigtig, rigtigt skidt ud for de etableret dagblade," siger Print Planner fra mediebureauet Mediacom, Rasmus Møller.

Han henviser til, at læserflugten sætter dagbladene under stadig pres på annonceindtægterne, fordi faldende læsertal presser millimeterprisen ned.

"Det er et kæmpe problem for Urban og MetroXpress, at de har tabt i en periode, hvor de skulle øge oplagene og læsertallene. De har mistet pusten, og det må man tilskrive de nye aviser," siger Rasmus Møller.

24timer har fået fodfæste

Efter at gratisavisen Dato er lukket, er det nu Nyhedsavisen og 24timer, der kan kaldes de nye gratisaviser. Nyhedsavisen er endnu ikke med i Gallups læsertal, da den ikke har eksisteret længe nok på markedet.

24timer er derimod med, og gratisavisen er ifølge Rasmus Møller blevet en avis, som har fundet en plads på markedet og en form.

"De vil gerne være avisernes svar på TV 2 med det mere familieorienterede, lettilgængelige, underholdende stof. Og det har de formået. Mange har taget den til sig," siger Rasmus Møller.

24timer har ifølge Gallup i gennemsnit haft 410.000 læsere i fjerde kvartal i 2006 og første kvartal 2007.

Ifølge de mere hyppige målinger – og dermed også mere usikre læsertal – havde 24timer 420.000 læsere i april måned i det såkaldte Læserbarometer , som Gallup laver. Det svarer til en lille stigning i forhold til halvårstallene.

Nyhedsavisen 291.000 læsere ifølge læserbarometeret - en stigning på næsten 17 pct. siden januar.