De danske hoteller har lært at tjene penge

Der er gang i den danske hotelbranche, hvor omsætningen samlet er steget med 6 procent over de seneste to år, mens resultatet før skat er steget fra et underskud på 113 millioner kroner til et overskud på 218 millioner kroner.

Arp-Hansen tror på fremtidig vækst i hotelbranchen og bygger endnu et hotel ved siden af Tivoli Hotel og Congress Center i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske hoteller klarer sig bedre og bedre. På to år har den samlede branche mærket en fremgang i omsætningen på 6 procent, men endnu bedre ser det ud på indtjeningen.

Efter et par triste år, hvor resultatet før skat i 2011 og 2012 henholdsvis lød på minus 113 millioner kroner og minus 11 millioner kroner, ser det i dag noget pænere ud. Branchen har samlet fået et resultat før skat på 218 millioner kroner i 2013.

Og fra 2011 til 2013 steg driftsresultatet med 84 procent.

Tallene kommer fra en brancheanalyse foretaget af Berlingske Research. Analysen fortæller også, at der siden 2009 har været en kapitaludvidelse på 16,9 procent - og flere hotelværelser er undervejs. Blandt andet er landets største hotelkæde, Arp-Hansen, som sidder på 20 procent af markedet, i gang med at bygge nye hoteller i Borgergade i København og ved det eksisterende Tivoli Hotel, ligeledes i København. 

Flere hoteller skærper konkurrencen på markedet, og derfor bliver det også stadig vigtigere for de enkelte hoteller at differentiere sig. Det fortæller formand i brancheforeningen Horesta, Jens Zimmer Christensen.

»For at få succes er det - udover at fokusere skarpt på sine omkostninger - nødvendigt at fokusere skarpt på sit koncept. Konkurrencen er skærpet overalt, og den oplevelse, man giver gæsterne, er ekstremt vigtig,« siger han.

Ifølge formanden er der en tendens til, at kunderne i dag enten vælger hoteller, der ligger i den lave ende af prisskalaen, eller omvendt vælger hoteller med 4-5 stjerner. Med blandt andet TripAdvisor, hvor hotelgæster kan gå ind og anmelde hotellerne, er det blevet endnu vigtigere at sætte kunderne i fokus.

»Uanset hvilket koncept, man arbejder med, er det afgørende, at man arbejder med at få tilfredse gæster,« siger Jens Zimmer Christensen.

Administrerende direktør hos Arp-Hansen, Dorte Krak, mener, at det altid har været vigtigt at adskille sig fra konkurrenterne og skabe et koncept, kunderne kan bruge.

»Vi tænker hele tiden i nye koncepter,« siger Dorte Krak.

Arp-Hansen har udelukkende hoteller i København, og der har man sørget for at kunne tilbyde et bredt udvalg hoteller.

»Nogle vil gerne have lavpris, andre har brug for hele paletten. Jeg tror, det vigtigste er at tilbyde et ærligt produkt,« siger Dorte Krak. 

»Folk vil gerne betale for det, de har brug for, og de vil helst ikke betale for det, de ikke har brug for,« siger hun.

Arp-Hansen har 12 hoteller i København, herunder Tivoli Hotel, Copenhagen Island og 71 Nyhavn Hotel. Udover de 12 hoteller er et nyt Tivoli Hotel med 288 værelser på vej, ligesom Arp-Hansen bygger et nyt hotel i Borgergade med 340 værelser.

»Der er ikke noget, der tyder på, at turismen i Danmark og København ikke kommer til at mærke, at verdensturismen vokser. København har alle gode grunde til at blive ved med at være attraktiv som destination, og det er derfor, vi tør blive ved med at åbne nye hoteller,« siger Dorte Krak. 

Arp-Hansen havde i 2013 en omsætning på 744,6 millioner kroner - en vækst på 37,5 procent. Årets resultat landede på 77,8 millioner kroner, hvilket er en vækst på 22,1 procent.


Men Arp-Hansen er ikke de eneste, der bruger penge på at forbedre forholdene for Københavns kommende gæster. Det ikoniske hotel D'Angleterre på Kongens Nytorv i København genåbnede sidste år efter en gennemgribende renovering til omkring en halv milliard kroner. I regnskabet for 2013 endte bruttofortjenesten på 21 millioner kroner. Hotellet opgiver ikke omsætningen. 

Ifølge Jens Zimmer Christensen er det positivt for hotelbranchen, at de ikoniske flagskibe som D'Angleterre og Nimb ved Tivoli, også giver genlyd internationalt.

»Det giver god omtale at sætte en standard,« siger han.

Et andet hotel, der skiller sig ud - i negativ retning - i analysen er Scandic Hotel, der med en omsætning på 928,7 millioner kroner ender med et resultat på minus 59 millioner kroner. 

Den hotelkæde, der har været bedst til at tjene penge på driften, er First Hotels, som har en afkastningsgrad på 41 procent i 2013.