De danske aviser bløder

De seneste tal viser, at avisernes oplag faldt med flere millioner i 2009.

Selv ikke en højtprofileret mediesag kunne hjælpe på Politikens oplagstal i 2009, der ligesom stort set alle andre dagblade gik tilbage. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
26,5 mio. Så stort et oplag forsvandt fra det danske avismarked i 2009. Endnu engang måtte de danske dagblade konstatere, at nedgangen rammer oplaget.

Mediawatch har foretaget en sammenligning af tal fra 2008 og 2009 - dækkende avisoplag fra mandag til lørdag, som Dansk Oplagskontrol har indsamlet, og tendensen er meget tydelig. Kun Kristeligt Dagblad (+139.000) og Information (+62.000) bryder den med oplagsfremgang.

Tabloide tab


Værst ser det ud for de tabloide aviser. Både B.T. og Ekstra Bladet har måtte se deres oplag svinde med lidt mere end 2,7 mio. aviser. Af de store dagblade er Jyllands-Posten med en nedgang på knap 2,5 mio. hårdest ramt.

Berlingske Tidende og Politiken har tabt hhv. 1,8 og knap 1 mio. aviser.

Ifølge medieforsker Stig Hjarvard mener, at tilbagegangen vil fortsætte, og at det er en langsigtet strukturel tendens, som fremmes af internettet og i en vis forstand af gratisaviserne.

"Ét er at folk flytter sig fra betalingsavisen og over til de elektroniske nyhedsmedier. Men der er også noget, der tyder på, at befolkningen som helhed ikke føler den samme grad af pligt til at holde sig informeret af en politisk presse.

Går man 20-30 år tilbage, så havde næsten alle husstande en avis, og daglig nyhedsorientering var nærmest en del af den almindelige borgerpligt. Den fornemmelse af borgerpligt, som knyttede sig til den trykte og betalte avis tidligere, er svækket."