Datingkonge scorer på nettet

Morten Wagner, der står bag Dating.dk, venter en vækst for Freeway på 15 procent i 2012.

Morten Wagner fra Freeway. Selskabet vil vokse med 15 procent på toplinjen i år, spår han. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Vi dater, køber bøger og mad og søger boliger på nettet, og det klinger i kassen hos Freeway, som iværksætteren Morten Wagner står bag.
I 2011 fik selskabet et resultat efter skat på 31,9 mio. kroner. Det er væsentligt mindre end 2010-resultatet på 109,5 mio. kroner, men her skal fratrækkes salget af købe/bytte-portalen Trendsales, der gav en fortjeneste på godt 86 mio. kroner. Til sammenligning fik selskabet et årsresultat året forinden på 24,4 mio. kroner, og i perioden fra 2010 til 2011 er driftsresultatet før afskrivninger steget fra 32,9 mio. kroner til 36,3 mio. kroner.

På bundlinjen venter medstifteren Morten Wagner en vækst på 5-10 procent i 2012, dog fratrukket omkostninger til ny markedsføring.

"Samtidig venter vi, at kunne gøre det 15 procent bedre i år på omsætningsniveauet," siger han til Berlingske Business.

Dating på Facebook som en gå-tur på Strøget

Det er primært det populære mødested Dating.dk, der trækker væksten i selskabet, og her handler det om at fastholde brugerne og kapre nye - blandt andet gennem markedsføring på TV, fortæller Morten Wagner.

"De primære udfordringer for os er at bevare vores position for Dating.dk, ligesom denmarkbynight.dk kæmper for at tjene penge, og her arbejder vi hårdt," siger han og nævner, at billedportalen for diskoteksgæster og lignende samt børnemødestedet arto.dk "bløder" og kun indbringer en brøkdel af det, de gjorde tidligere.

Wagner forklarer udviklingen med, at mange af Artos medlemmer i stedet har Facebook-profiler, ligesom denmarkbynight-gæsterne også lægger deres egne billeder på Facebook.

Til gengæld har den amerikanske gigant gjort det nemmere for Facebook-brugere også lige at oprette en dating-profil på Dating.dk, og det har boostet sitet.

"Facebook ikke det mest oplagte sted at finde sin kæreste, mens man på Dating.dk ved, at folk gerne vil kontaktes. Man er alligevel på Facebook, så det minder om at gå en tur på Strøget, og rykke en pige i armen for at høre, om hun vil med på date," siger Morten Wagner.

Hvor store de forretningsmæssige ambitioner er for Dating.dk vil medstifteren ikke ud med og forklarer, at Freeway ikke arbejder med budgetter og mål for brugerantallet som mange andre. Det handler blot om at gøre det "bedre i år end de forgangne år."

Nyt site under Freeways vinger

Mens Dating.dk agerer den store motor, venter Freeway sig også meget af sine såkaldte "boblere", såsom sitet for homoseksuelle Albert.dk og bogportalen Plusbog.dk, der har 8000 medlemmer.

Morten Wagner fortæller samtidig, at selskabet ikke er bleg for at købe op eller sælge - selv ikke, hvis det er Dating.dk, der er interesse for.

Inden for den kommende tid ventes Freeway desuden at købe et dansk firma inden for elektronisk underholdning, der agerer på den internationale scene.