Danskernes TV-indkøb vil falde

2014 vil lægge en dæmper på danskernes lyst til at købe ny elektronik. Nu skal de eksisterende anlæg i stedet forfines.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

LAS VEGAS/KØBENHAVN: Der bliver længere mellem køerne, når ny elektronik til hjemmet skal købes ind i år. Salget af fladskærme, TV-bokse, kameraer, radioer, lydprodukter og udstyr til bilen dykker nemlig yderligere i 2014, hvor det stort set kun er udstyr til hjemmebiografen, som ventes at blive mere populært, mens salget af mobiltelefoner og PCer vil ligge stort set uændret.

Det viser nye tal fra brancheforeningen Branchen Forbrugerelektronik (BFE), som dog kan glæde sig over, at omsætningen i 2013 ikke blev helt så presset som forventet.

I 2014 vil der blive solgt 480.000 fladskærme mod anslået 500.000 i 2013 – og mod 630.000 i 2008. Løse TV-bokse går tilbage fra 125.000 i 2013 til 100.000 i år, DVD- og Blu-ray-afspillere holder lige skansen, spillekonsoller vil igen ligge omkring 150.000 styk, mens hjemmebiografudstyr ventes at vokse fra 130.000 sæt i 2013 til 150.000 i år. Til gengæld fortsætter faldet i salget af videokameraer og fotoapparater – til henholdsvis 8.000 styk (i 2013: 10.000) og 130.00 styk (i 2013: 170.000). MP3-afspilleren lever men ikke godt; 60.000 styk ventes solgt mod 100.000 sidste år.

Højttalere holder skansen med 150.000 styk – præcis samme antal hvert år siden 2008. Bilradioer og navigation går også tilbage, mens mobiltelefoner ligger uændret på 1,5 millioner styk og PCer i alle afskygninger (herunder tavle-PCer) ventes at falde en smule fra 1,2 mio. i 2013 til 1,15 mio. i år. Selve PC-salget vil gå tilbage, som det sker verden over, mens tavle-PC-salget i kraft af de mange billigere og mindre modeller ventes at vokse med 100.000 styk til et salg på 550.000 styk i 2014.

I alt står der omkring seks millioner TV-apparater i danske husstande, heraf 4,8 millioner fladskærme. 92 procent af husstandene har således en fladskærm, 50 procent har to eller flere, lyder BFEs skøn. I 2014 ventes der i Danmark solgt 40.000 af de nye ultra-HD-TV, svarende til otte procent af TV-salget.

BFE er en brancheforening for elektronikproducenterne i Danmark.