Danskernes handel på internettet runder 100 milliarder årligt

Den samlede e-handel fortsætter med at stige eksplosivt, viser ny opgørelse fra Skatteministeriet. Særligt internet handel med udlandet vokser eksplosivt.

Foto: Ólafur Steinar Gestsson. Arkiv
Læs mere
Fold sammen

Vi handler på nettet som aldrig før.

Så meget, at danskernes samlede e-handel nu runder 100 milliarder kroner. Det viser en ny opgørelse fra Skatteministeriet.

Ifølge opgørelsen af Dansk Erhverv er den samlede internethandel på 111 milliarder kroner i 2016 mod 95 milliarder i 2015. E-handlen har været støt stigende de seneste mange år. I 2011 handlede vi kun for 54 milliarder kroner.

Det er særligt internethandlen med udenlandske butikker, der stiger til vejrs. Den er mere en tredoblet siden 2011, hvor beløbet lød på 11 milliarder mod 35 milliarder i 2016.

Det skyldes ifølge ministeriets statusrapport meget andet, end at vi gerne vil spare penge. Under hver fjerde svarer således, at de sparer penge ved at handle i udenlandske butikker. Stort set lige så mange svarer, at varen kun fås i en udenlandsk butik, at de ikke tænkte nærmere over butikkens nationalitet eller at netbutikken havde et udvalg, der matchede personens ønsker.

Den store stigning i internethandel med udlandet kommer samtidig med, at danskernes tendens til at køre til den tyske grænse for at handle er stagnerede. Den samlede handel med butikker ved grænsen har været faldende i en årrække og placerer sig i 2016 - ligesom i 2015 - på knap 4 milliarder kroner.

Der er dog ikke ummidelbart sammenfald i typerne af varer, vi køber på nettet og i grænsebutikkerne. Kun 2 procent af danskernes samlede internethandel var køb af dagligvarer, mad eller drikke. Størstedelen af købene var af tøj, sko og smykker med 25 pct. skarpt efterfulgt af køb af film, musik, bøger, spil og legetøj med 19 pct..

Tidligere har en analyse fra Dansk Erhverv vist, at otte ud af ti voksne danskere handler på nettet. I analysen har chefkonsulent Malthe Munkøe kortlagt profilen på en typisk dansk e-handler. De mest flittige til at shoppe på nettet er unge mellem 20-39 år, der har en lang videregående uddannelse, tjener over 300.000 kroner om året og bor i Region Hovedstanden, viser analysen.

De udenlanske giganter sætter sig i stigende grad på markedet, og det presser de danske netbutikker.