Danskernes forbrugslyst løfter Magasin

Stormagasin-kæden Magasin har for alvor lagt dårlige tider bag sig og præsenterer torsdag et regnskab med fremgang over hele linjen. Opturen skyldes danskernes stigende optimisme.

Stormagasin-kæden Magasin har vind i sejlene. I første halvår af regnskabsåret 2014/2015 er Magasins omsætning steget med knap 10 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det er danskernes stigende optimisme, der smitter af på forbruget i stormagasin-kæden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph

Danskerne har stigende appetit på mærkevarer og modetøj og er ikke længere bange for at give dankortet et ekstra sving, når der skal shoppes.

Den voksende optimisme har sat et tydeligt aftryk i stormagasin-kæden Magasins halvårsregnskab, hvor omsætningen er steget med knap 10 pct. i forhold til samme periode sidste år. Samtidig kan Magasin for sjette halvår i træk glæde sig over salgsfremgang.

Stormagasinet har haft bred fremgang over hele linjen, men har især taget markedsandele inden for kosmetik, sko og tasker.

»Kundernes mentalitet er markant ændret i forhold til under finanskrisen. Vi kan se, at events og oplevelser trækker kunderne til. Det er ikke længere kun tilbudsskilte og lavpris, som får danskerne ind i butikkerne,« siger Magasins økonomidirektør, Peter Fabricius, i en meddelelse.

For knap seks år siden befandt Magasin sig midt i en større krise med et skrantende image, faldende kundetal og røde regnskaber, men med salget til den britiske stormagasin-kæde Debenhams slutningen af 2012 kom der styr på forretningen. Briternes indtog betød, at der kom fart på forandringerne og mere klarhed over strategien. Magasin blev forvandlet fra et støvet og umoderne varehus til en velsmurt shoppeoplevelse.

Magasin-direktøren lægger ikke skjul på, at stormagasinet har været igennem en større og gennemgribende forandringsproces de senere år.

»Kundernes adfærd er ændret i forhold til tidligere. Derfor er Magasin også en helt anden forretning end tidligere. Et højt serviceniveau, hvor vi møder kunderne i butikken, er en af konsekvenserne. Øget fokus på internetsalg er et andet. Desuden har vi brugt mange penge på at modernisere butikkerne - og det belønner kunderne,« siger Peter Fabricius.