Danskernes deller er en milliardindustri

Slankeindustrien skovler penge ind på drømmen om en slank krop. Mens krisen har efterladt en række brancher som skind og ben, så er branchen for salg af produkter til vægttab godt polstret.

Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alene i USA omsætter slankeindustrien for 210 mia. kr. om året. Herhjemme er slankeindustrien ikke kortlagt på omsætning, men flere kilder i branchen vurderer, at salget af produkter til vægttab inklusiv kirurgiske indgreb er en milliardindustri, der sparker krisen til hjørne. Det skriver Børsen VækstDanmark.

Hos Dansk Supermarked er salget af sportsudstyr som løbesko og træningsmaskiner f.eks. tre gange så stort i januar som i årets øvrige måneder. Og landets fitnesskæder har travlt med at lange nye medlemskaber over disken.

»Vores salg ligger 30 pct. højere i januar. Det er helt sikkert den mest travle måned. Juleaften falder den 2. januar for os,« fortæller Per Lyngbak Nielsen, der står i spidsen for Danmarks største fitnesskæde Fitness World, der har godt 150.000 medlemmer på landsplan.

Industrien er samtidig et slaraffenland for kreative sjæle, der jagter hurtig profit i et gigantisk marked drevet af forbrugernes higen efter den nemme løsning.

»Det er en flygtig branche præget af virksomheder, der skyder op i hobetal, men hurtigt forsvinder igen. Hvis de altså ikke dukker op under et andet navn eller på en ny adresse. Disse aktører er ikke interesserede i andet end salg med henblik på hurtig gevinst, og der er virkelig mange penge at tjene,« siger overlæge på Slagelse Sygehus Lars Ovesen, der også er manden bag bogen »Fedme, fedmebehandling og slankeindustrien«.

Han vurderer, at en stor del af virksomhederne befinder sig tre til fire måneder på markedet, hvorefter de trækker sig ud igen. Med en god pose penge. Et slankeplaster nåede f.eks. at sælge for 8 mio. kr., inden det efter kort tid forsvandt fra markedet. Omkring hver femte dansker er overvægtig, og 17 pct. hører til kategorien svært overvægtige.

»Virksomhederne har let spil. Folk vil gerne have letkøbte løsninger. Men de nemme løsninger eksisterer ikke på dette område. Var der noget, som virkede, så havde det slået de andre ud af markedet,« siger Lars Ovesen til Børsen VækstDanmark.