Danskerne vil selv vælge deres reklamer

Du kan godt forberede dig på at sige farvel til de tilbudsaviser, der ligger i stakkevis under din brevsprække, farvel til nogle af de overklistrede annoncesider i aviserne og måske også farvel til de tykke reklameblokke i fjernsynet.

Foto: Martin Sylvest
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For i fremtiden er det ikke reklamerne, der søger os, men os, der aktivt søger de produkter og virksomheder, vi gerne vil høre mere om. Det mener lektor Niels Kornum, der forsker i markedsføring på Copenhagen Business School:

- Der er ingen tvivl om, at vi er på vej ind i en periode, hvor vi går fra at skubbe markedsføring ud mod folk til at lave et univers, hvor folk selv opsøger informationer. Vi stiller universer til rådighed, hvor man kan få en oplevelse og samtidig, i de mænger man ønsker det, kan opsøge informationer om virksomheden. Der sker et paradigmeskift, hvor vi befinder os på de allerførste trin, siger han til Dagbladenes Bureau.

Omdrejningspunktet for de nye markedsføringsstrategier er internettet og særligt sociale medier som Facebook. Her kan forbrugerne selv engagere sig i de produkter og "brands", de kan bruge til noget. Ved at blive "fan" af Coca Cola, "Spise med Price" eller Telmore modtager vi de oplysninger, vi selv ønsker, og det er ifølge Flemming Birch, der beskæftiger sig med markedsføring og forbrugeradfærd hos Retail Institute Scandinavia, en klar tendens:

- Jeg mener, at vi fremover i højere grad vil se os selv forme de budskaber, vi vil modtage, frem for at vi befinder os i den her budskabsskov, hvor det vælter ned med reklamer. Vi er blevet bedre til at sortere de budskaber, vi ikke gider høre, fra. Til gengæld er vi også blevet bedre til at sige: Det her budskab vil jeg faktisk gerne have.

Engagerede brugere



Han påpeger samtidig, at det med sociale medier som Facebook er lettere at komme i dialog med forbrugerne. Ikke mindst fordi vi frivilligt opsøger virksomheden og dermed på en helt anden måde er åbne over for deres budskaber. Men de er også åbne for vores.

Lego har f.eks. ladet internetbrugere designe legetøjs-serier, som siden er blevet sat i produktion, ligesom den amerikanske detailkæde Target lod deres Facebook-venner bestemme, hvilke velgørende organisationer, der skulle modtage deres årlige donation.

- Det er med til at engagere forbrugerne mere i produkter og kæder. Og engagerede forbrugere er med til at påvirke, hvordan produkterne og butikkerne udvikler sig. Det peger i retningen af en mere brugerdreven proces, og det er jo godt, fordi firmaerne får en bedre forståelse af kundernes behov, siger Flemming Birch til Dagbladenes Bureau.