Danskerne vil hellere undvære avisen end netnyhederne

Skulle nogen være i tvivl: Internettet er langt mere brugt end papiraviser. Det viser en ny undersøgelse.

Foto: Linda Henriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internettet er nu helt i toppen over danskernes foretrukne nyhedsmedier. Ja, de fleste vil sågar hellere undvære papiravisen end internet-nyhederne. Det viser en ny undersøgelse fra Roskilde Universitetscenter. Det skriver videnskab.dk

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.000 danskere gennem en net-undersøgelse. Idéen har været at kortlægge danskernes medievaner.

Undersøgelsen viser, at TV stadig er det absolut foretrukne. 88 procent svarer, at de har brugt danske TV inden for den seneste uge. Og samme svar kommer frem, når de bliver spurgt, hvilket medie helst vil undvære. 37 pct. svarer TV-nyheder.

Men så står der eller Danske internetnyheder over resten af billedet. Mens 14 procent af de adspurgte vil undvære den landsdækkende avis, vil 19 procent nødigst undvære internetmedierne.

Internettet slår sågar TV-nyhederne i at være bedste kilde til overblik. 28 procent synes internettet er bedst til overblik, mens 27 procent svarer TV.

Ifølge Kim Schrøder, der står bag undersøgelsen, viser undersøgelsen, at nettet punkterer den generelle opfattelse.

"Forskere har generelt en antagelse om, at mange ikke gider se nyheder, men kun tager dem med, når de alligevel er i gang med at se noget andet på fjernsynet eller på internettet. Men med denne undersøgelse går den ikke længere," siger Kim Schrøder og uddyber:

"Når nettet pludselig er ét af de vigtigste medier i vores hverdag, betyder det, at folk selv klikker sig ind for at læse nyheder på Ekstra Bladets hjemmeside eller surfer rundt for at finde oplysninger, som er demokratisk vigtige, eller som viser, hvordan man lapper sin cykel. Derfor skal vi måske til at opfatte almindelige danskere som nogen, der søger informationer for at holde sig informeret og for at kunne snakke med, hvor de færdes, i stedet for som nogen, der skal trækkes til truget og tvinges til at drikke," mener Kim Schrøder.

Til gengæld er de undersøgede ikke så begejstrede for at deltage i den virtuelle verden.

Ud af de 1.000 adspurgte svarer 760, at de ikke har lavet noget interaktivitet på nettet inden for den seneste måned.

110 har deltaget i en debat. Og mens 90 procent har kommenteret en artikel, har 70 sendt en mail til en journalist.