Danskerne vil have mere dyrevelfærd

Omlægning. Dansk Supermarked har svært ved at skaffe nok fødevarer med mere dyrevelfærd, blandt andet fersk kød, fjerkræ, pålæg og pølser. Landmænd bliver opfordret til at omlægge produktionen.

Danskerne efterspørger, som det aldrig før er set, animalske produkter med mere dyre­velfærd. Fold sammen
Læs mere

Danskerne efterspørger, som det aldrig før er set, animalske produkter med mere dyre­velfærd. Det er især kød.

»Dyrevelfærd betyder meget for vore kunder, og det gør vi også i Dansk Supermarked,« siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for ferskvarer i Dansk Supermarked Group.

Derfor satser Danmarks ubetinget største detailkoncern på at skabe vækst i omsætningen og tjene penge på at gøre det nemmere for danske landmænd og fødevareproducenter at lægge produktionen om. Målet er, at dyrene hos landmændene får det bedre, og at forbrugere kan få opfyldt deres ønsker om at kunne købe meget mere og flere varer med mere dyrevelfærd.

Dansk Supermarked har en ambition om i forhold til i dag at øge salget af frilands- og økologiprodukter med mest mulig dyrevelfærd med i alt en halv mia. kroner i 2020 i Føtex, Bilka og Netto.

»I dag er der simpelthen ikke råvarer nok i forhold til den ambition, vi har. Vi opfordrer derfor flere landmænd til at lægge om til produktion med højere dyrevelfærd. Vi vil gerne i dialog med alle, der interesserer sig for dyrevelfærd, og som har gennemslagskraft til at gøre en forskel på dyrevelfærdsområdet. Målet er at gøre det så nemt som muligt for landmænd og fødevareproducenter at komme i gang med omlægningen,« siger Dansk Supermarkeds indkøbsdirektør, Jeppe Dahl Jeppesen.

Alliance med Dyrenes Beskyttelse

Dansk Supermarked indledte i foråret et samarbejde med Dyrenes Beskyttelse om at forbedre dyrevelfærden i produkter fra dyr i landbruget. Og dyreværnsorganisationen blev rådgiver for detailkoncernen.

»Hvis der i 2020 bliver solgt varer for en halv mia. kroner mere om året inden for det højest mulige niveau af dyrevelfærd, har vi nået vores mål. Det vil svare til mellem en to- og tredobling af salget af produkter fra fritgående eller økologiske dyr. Vi tror på, at jo større produktion der er, jo mere falder priserne i butikkerne. Det viser erfaringerne med salg af økologiske varer,« siger Jeppe Dahl Jeppesen fra Dansk Supermarked.

Det er fersk kød og fjerkræ og dermed også pålæg og pølser blandt de produkter, der er mest mangel på. Forbrugerne må ofte nøjes med et meget snævert udvalg, hvis de vil købe ind med god samvittighed på dyrenes vegne, siger han.

Initiativet om af fjerne buræg fra kølediskene i alle butikker inden udgangen af 2017 er det første store tiltag i Dansk Supermarked Group for at få sat turbo på salg af varer med mere dyrevelfærd.

På torsdag holder detailgiganten en dyrevelfærdskonference i Aarhus, hvor Dyrenes Beskyttelse, Landbrug & Fødevarer også deltager. Her er problemerne med, hvordan små og store producenter kan få hjælp til at komme i gang med at omlægge til mere dyrevelfærd, på dagsordenen.