Danskerne vil have film online

Markedet for onlinevideo eksploderer i disse år. Den største forhindring er filmselskabernes tøven.

Hvorfor skulle man bevæge sig ud på gaden og ned i video-butikken, når man med få klik kan hente alverdens film over internettet hjemmefra? I mange af fremtidens fjernsyn vil internettet være indbygget, så man nemt kan se filmene på den lækre fladskærm. Fold sammen
Læs mere

Turene til videobutikken er på vej til at være fortid, for danskerne er for alvor ved at tage VOD (Video On Demand) til sig. Det fortæller YouSee, der er en af de førende udbydere af »hjemmeudlejning«. 

Læs også: Net-TV slår musikken

»Vi ser i øjeblikket en årlig tredobling af filmudlejninger online. Vi havde 100.000 i 2008, 300.000 i 2009 og i 2010 nærmer vi os en million. Vi begynder nu at blive en seriøs del af videoudlejningsmarkedet,« fortæller udviklingsdirektør Anders Blauenfeldt. 

Læs også: Net-TV slippes fri til sommer

Også hos andre udbydere er der gang i butikken. »Vi oplever pæn efterspørgsel. Der er ingen tvivl om, at der er stor interesse, hvis man har det rigtige indhold,« siger informationschef Kirstine Rasmussen fra Viasat. DVD-skiver på tilbagetog YouSee og Viasat er langt fra de eneste, der i denne tid fører sig frem med VOD. Samtlige kabel- og paraboludbydere har en løsning parat, og på internetplatformen kommer der hele tiden nye spillere, i takt med at stadigt flere TV-apparater har internetadgang. 

Læs også: YouSee klar med net-TV

»Ved udgangen af 2010 vil to ud af tre solgte TV-apparater i Europa have internetadgang. Dertil kommer andre apparater som for eksempel DVD-afspillere, som nu også kommer med internetadgang,« siger direktør Albert Mombarq fra Philips’ hollandske hovedkvarter.

Han er direktør for Philips Net TV, der leveres som en præinstalleret internetplatform i Philips’ fladskærme. Her kan seeren gå online og f.eks. leje film direkte leveret til TV-skærmen. I øjeblikket er der ikke tale om den store konkurrence de forskellige udbydere imellem. Dertil er markedet stadig for nyt og med for store vækstmuligheder.

»For os er det Blockbuster eller Fona, der er konkurrenterne. Altså DVD-skiven til leje eller salg,« siger Anders Blauenfeldt fra YouSee, der vurderer det danske marked for udlejning og salg af DVD­er til omkring to milliarder kroner. Dermed er VOD-udbyderne også i direkte konkurrence med Sonys nye DVD-format, Blu-ray.

»Markedet for fysiske filmprodukter er på tilbagetog. Det er den vej, vinden blæser, det kan alle se. Det er slet ikke sikkert, at Blu-ray får fodfæste på markedet. Det bliver under alle omstændigheder det sidste fysiske format på markedet,« siger Anders Blauenfeldt.

Piratkopiering er størst En anden konkurrent er den ulovlige del af markedet, piratkopierede film, som er betragteligt, fortæller Anders Blauenfeldt.

»Piratkopiering er faktisk større end lovlig VOD.« Piratkopiering er langtfra et nyt problem i medieverdenen, hvor musikindustrien i en årrække har været hårdt ramt, og nu er turen altså kommet til filmmediet. Problemet er først og fremmest tidsrummet mellem en biografpremiere og DVD-udgivelse.

Piratkopisterne gider ikke vente på DVD-premieren og downloader derfor en ulovlig kopi. Løsningen ifølge VOD-udbyderne er at fremskynde DVD-premieren, men filmbranchen, det vil især sige de store Hollywood-studier, frygter en kannibalisering af biografindtægterne.

Der er imidlertid ikke noget at gøre, mener VOD-udbyderne. »Filmbranchen bør lære af erfaringerne fra musikbranchen, hvor man ventede for længe med at favne udviklingen. Det gælder om at komme markedet i møde, så piratkopiering ikke kan betale sig.« siger Albert Mombarq fra Philips.

Samme toner lyder det fra YouSee. »I de kommende år er vi nødt til at samarbejde med filmselskaberne med henblik på at få lovlige VOD-alternativer samtidig med biografpremieren.«