Danskerne vil have diesel

Afgiftsomlægningen i foråret har betydet, at danskerne nu i stigende grad køber dieselbiler.

Der er kommet mindre os på de danske veje. I hvert fald er antallet af solgte firehjulstrækkere halveret i august i år i forhold til 2006. Og samtidig ruller der langt flere dieselbiler, der kører over 18 kilometer på literen, ud fra bilforhandlernes garager. Det viser en opgørelse, som De Danske Bilimportører har lavet for Nyhedsavisen.

Dermed ser det ud til, at omlægningen af bilafgifterne i foråret har virket. Der bliver nu solgt færre benzinslubrende firehjulstrækkere og flere små økonomiske dieselbiler.

I august i år blev der for eksempel solgt 406 store biler fra det såkaldte SUV-segment - det er typisk de kraftfulde og benzinslugende firehjulstrækkere som Suzuki Grand Vitara, Audi Q7 og de store modeller fra Jeep - mod 910 i august i år. Det svarer til et fald på 55 procent, skriver Nyhedsavisen.

Samtidig har tre små dieselbiler sneget sig ind på podiet over de mest solgte biler herhjemme. Det er Peugeot 206 1.4 HDI, Fiat Punto 1.3 JTD og Citroen C3 1.4 HDI, der alle kører mere end 18 kilometer på literen.

De tre biler blev solgt 91 gange i august 2006, mens danskerne i august i år valgte dem 1.127 gange.

Det er ganske enkelt, fordi de er blevet billigere, mener informationsdirektør i Citroën Ellen Nørregaard:

»Vi kan mærke, at folk har fået øje på dieselmotorerne, fordi de er faldet i pris. Så vi er meget tilfredse med de nye afgifter,« siger Ellen Nørregaard til Nyhedsavisen.

Trods succesen for de små biler kniber det dog stadig for Danmark at følge med, når det gælder om at gøde jorden for de højtekno- logiske hybridbiler, der kører på en blanding af el og benzin. Her klarer man sig langt bedre i Portugal, fordi afgiftssystemet favoriserer hybridbilerne.