Danskerne skubber juleindkøb til black friday

Det forholdsvis nye indkøbsfænomen i Danmark black friday ventes fredag at bryde alle tidligere handelsrekorder. Men selv om der købes ind som aldring før i morgen, så booster det ikke danskerne forbrug.

Foto: Ólafur Steinar Gestsson. ARKIVFOTO: Juleshopping
Læs mere
Fold sammen

Det siger Tore Stramer, der er cheføkonom i Nykredit.

»Der er ikke noget, der tyder på, at black friday har givet et ekstra boost til danskernes samlede julehandel. Vores beregninger viser, at black friday skubber forbrug til en værdi af i alt cirka 320 mio. kr. fra oktober og december ind i november.«

»Der er kort og godt en klar tendens til, at danskerne har centreret deres juleindkøb omkring netop black friday. Men der er samtidig også en klar tendens til, at det samlede dankortforbrug fra oktober til månederne november og december under ét er upåvirket af black friday-traditionen,« lyder det fra cheføkonomen.

Sidste år landede forbruget på black friday herhjemme på omkring 2 mia. kr. Til sammenligning ventes amerikanernes forbrug at blive 4 pct. højere i år i forhold til sidste år og dermed vokse til 682 mia. dollar svarende til 4322 mia. kr., har netmediet The Balance regnet ud.