Danskerne skifter kanal i stor stil

Hver måned skifter op mod 30.000 husstande deres TV-leverandør ud, fordi de har fundet et bedre tilbud.

TV-markedet er blevet udvidet, og det er de nye udbydere, der snupper kunderne. Svenske Boxer, TDC og elselskaberne har hver fået rundt regnet 25.000 nye husstande på et år. Fold sammen
Læs mere
Mellem 25.000 og 30.000 danske husstande bytter hver måned deres TV-leverandør ud, og det kommer især de nye spillere til gavn, mens kabel-TV-selskaberne skal kæmpe endnu hårdere for at holde på kunderne.

I dag for præcis et år siden gennemgik Danmark den største TV-revolution, siden de første signaler gik i luften. 1. november 2009 blev det analoge sendenet slukket, og alle TV-signaler blev digitaliseret for straks at give bedre billeder og lyd og parallelt sikre adgang til flere kanaler, også i den høje HD-kvalitet (højdefinition).

Skiftet har åbnet danskernes øjne for, at de har noget at vælge imellem, viser en analyse, som YougovZapera har lavet for landets største kabel-TV-selskab, det TDC-ejede YouSee. Omkring 400.000 husstande - eller 16 procent af dem alle - har det seneste år skiftet fra én TV-udbyder til en anden.

Kampen vokser

Det danske TV-marked er blevet udvidet, og det er de nye, der tager kundefremgangen. Svenske Boxer, TDC og elselskaberne har hver fået rundt regnet 25.000 nye husstande som kunder på et år.

Boxer leverer antennebårne signaler til dem, der hverken vil på parabol eller kabel-TV, TDC har lanceret TDC-TV over internetforbindelsen i konkurrence med sit eget YouSee, og elselskaberne leverer telefoni, TV og internet gennem lysoptiske fiberkabler.

»Kun omkring en fjerdedel - 22 procent - af ændringerne skyldes, at folk flytter geografisk. De 75 procent vælger at skifte udbyder, selv om det ikke er en helt let opgave, og den også koster nogle penge. Så det er mange, når 25.000-30.000 hver måned skifter. Men det er interessant, fordi det viser den voksende konkurrence på markedet. Vi må kæmpe mere og mere for at fastholde kundetallet. Kundetilvæksten er mindre end tidligere, hvor vi voksede meget mere,« siger Niels Breining, administrerende direktør for YouSee, der har omkring 1,2 millioner kunder.

YouSee har en større kundeafgang end nogensinde før.

»Til gengæld har vi heldigvis haft en endnu større tilgang. Men det viser tydeligt, at konkurrencen vokser. Vi kan mærke, at elselskaberne, Boxer og TDC-TV er kommet til. Selvfølgelig har det ændret danskernes muligheder. Jeg hæfter mig dog ved, at det er lykkedes for kabel-TV-selskaberne samlet at fastholde kundetallet, men de nye aktører gør indhug,« siger Niels Breining.

YouSee konkurrerer med Stofa (indtil for nylig ejet af Telia), Canal Digital (ejet af Telenor), ComX m.fl.

DR ødelagde stigning

»Betalings-TV-markedet i Danmark er vokset, hvilket ikke er underligt, men det er dog vokset væsentligt mindre end forventet. Begrundelsen er formodentlig, at DR samtidig med skiftet kom med tre nye ikke-betalingskanaler. Mange af de kunder, som vi forventede ville skifte, fik da et så meget bedre produktudbud, at de lod være med at skifte,« vurderer Niels Breining.

Han forudser, at konkurrencen skærpes yderligere fremover.

»Næste store tiltag bliver valgfrihed mellem kanalerne. Boxer indførte valgfrihed for et år siden, da man gik i luften. Vi kommer først med vort bud til april og bliver nok overhalet af Stofa. Nu har danskerne opnået væsentlig større mulighed for at vælge udbyder, nu får de også valgfrihed mellem kanalerne. Det bliver ikke den fuldkomne valgfrihed, men det vil få en masse konsekvenser for markedet,« siger YouSee-direktøren og håber, at myndighederne vil undgå indgreb på området, så udviklingen vil vise, hvad der virker.

Undersøgelsen bygger på netinterview med lige over 3.000 danske husstande.