Danskerne siger nej til reklamer

Særligt efter gratisavisernes massive indtog i mange danskeres postkasser, bliver "Nej tak til reklame"-mærkerne brugt flittigt af danskerne. Post Danmark står til at miste millioner på de nye skilte.

Flere vælger at sætte nej tak-mærkerne op for at blive fri for reklamer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Post Danmark
Siden nytår er antallet af danskere, der ikke vil have reklame ind ad brevsprækken steget fra 352.000 til over 432.000. Det svarer til, at over 16 procent af alle danskere ikke ønsker reklamer, skriver dagbladet Børsen.

Irritationen mod reklamerne er størst i København, hvor omkring en fjerdedel af københavnerne ikke ønsker reklamer, og Post Danmark peger på gratisaviserne som årsag til, at danskerne vender ryggen til reklamerne.

Udviklingen gør ondt på Post Danmark, der forventer at miste et tocifrede millionbeløb i omsætning på årsbasis, fordi færre modtager reklamer.

Ude i de enkelte butikskæder sætter Nej tak-mærkerne tankerne i gang:

"Det er noget, vi holder meget nøje øje med. Vi har mange markedsføringsknapper, vi kan trykke på, hvor tilbudsavisen kun er en enkelt. Og det er klart, at er der flere, der siger nej tak til reklamerne, omdirigerer vi pengene til andre områder," siger indkøbsdirektør i Fakta, Stig Laursen.

Også hos Jysk, hvor tilbudsaviserne fylder meget, er man opmærksom på udviklingen.

Kilde: Børsen