Danskerne shopper på mobilen som aldrig før

Seks ud af ti danskere shopper online mindst en gang om måneden, og det er særligt på mobiltelefonen, at vi lægger flere og flere af vores ordrer.

Foto: Malte Kristiansen. Flere og flere danskere shopper på mobilen.
Læs mere
Fold sammen

Vi shopper mere og mere via den lille computer i skikkelse af en smartphone, som mange af os for det meste har på os.

Seks ud af ti danskere shopper online mindst én gang om måneden, og det er især shopping via mobilen, som er blevet populært. Det viser en ny stor undersøgelse foretaget af konsulentvirksomheden PwC. Analysen er baseret på næsten 25.000 forbrugere globalt, og selvom de fleste stadig bruger en pc, når de handler digitalt, så er der stor fremgang i brugen af mobiltelefonen.

26 procent af danskerne shopper via deres mobiltelefoner på årlig basis, og 17 procent handler mindst en gang om måneden via telefonen, hvilket er en stigning på fem procentpoint siden sidste år, hvor kun 12 procent handlede mindst en gang om måneden.

61 procent af de danske forbrugere køber produkter online mindst en gang om måneden. Til sammenligning er samme tal 65 procent på globalt plan.

Mange køber varerne på nettet for at spare penge. Således svarer 42 procent af danskerne, at de handler på nettet for at opnå en bedre pris end i de fysiske butikker, mens 29 procent svarer, at de handler på nettet, forde det er mere belejligt.

De danske forbrugere bruger desuden mobilen til at sammenligne priser med. 26 procent researcher på nettet inden et køb, og hele 33 procent betaler via telefonen for deres køb.

Det understreges også af FDIHs E-handelsanalyse 2016, som viser, at 18 procent af kunderne mod 13 procent i 2015 har søgt efter deres seneste køb på nettet via mobilen. For de 18-50 årige er tallet næsten 30 procent.

Ifølge Henrik Trangeled Kristensen, der er partner og detailhandelsekspert hos PwC. er det ikke overraskende, at forbrugerne rykker over på mobiltelefonen i stedet for at gå i fysiske butikker.

»Der har været en tendens til globalt, at det går den vej. De forbrugere, der vokser op nu, de er mere på mobilen, end de er på pc, så derfor er det en naturlig udvikling,« siger Henrik Trangeled Kristensen, som mener, at detailhandlere har meget at hente i en digital tilpasning af forretningen.

»De detailhandlere, som klarer sig bedst i den ”nye” digitale verden, har formået at tilpasse sig kundernes forventninger,« siger Henrik Trangeled Kristensen.