Danskerne shopper amok i elektronik

Telefoner er det, der virkelig trækker penge op af lommen på danskerne. På et halvt år har vi købt elektronik for godt 14,6 milliarder kroner.

Nye smartphones kan for alvor få danskerne til at bruge penge på elektronik. Her er det en ny Sony-telefon, som i disse dage præsenteres på elektronikmessen IFA i Berlin. Foto: Axel Schmidt/Reuters Fold sammen
Læs mere

På seks måneder har danskerne købt elektronik og elektroniske dimser og dingenoter for mere end 14,6 milliarder kroner.

Det er 8,4 procent mere end for et år siden og beviser, at interessen for forbrugerelektronik på ingen måde er taget af, selv om der er store forskelle på, hvad der er populært, og hvad vi skærer ned på, viser nye tal fra markedsanalysefirmaet GfK, der måler, hvad der faktisk sælges i forretningerne i Danmark, hvor andre analysehuse ser på, hvad der leveres fra fabrikkerne.

Priskrigen på de populære varer ser ud til at fortsætte.

»Væksten i andet kvartal 2015 fortsatte i flere kategorier, hvilket er positivt og viser, at danskerne er villige til at forbruge på dette marked. Dette understøttes af, at der former sig et opsving i dansk økonomi, som delvist er drevet af et øget privatforbrug, stigende beskæftigelse og positiv reallønsvækst, som øger husholdningernes disponible indkomst. Stærkere handelskonkurrence vil også have en indflydelse i den kommende tid. Markedet kan få et løft i salget på grund af meget prisorienterede kampagner,« vurderer GfK.

Billedserie: Elektronikproducenter varmer op til julesalget

Smartphones fylder mest på budgettet

I januar-juni er der i Danmark solgt for 14.698 millioner kroner elektronik. Smartphones er ikke alene størst, men også det område, der stadig vokser mest, fordi de nye modeller med større skærme har stor tiltrækningskraft. Sammenholdt med første halvår sidste år er der solgt for 32,3 procent mere; blandt andet fordi de nye telefoner stadig kan trække kunder, selv om priserne konstant sættes et hak op. I alt er der på seks måneder solgt telekommunikation for 4.355 millioner kroner.

Næststørste kategori er IT-udstyr, som trods et fald i salget på 4,9 procent alligevel runder 4.057 millioner kroner. Især er salget af tavle-PCer gået i stå, fordi de fleste efterhånden har købt, hvad de skal bruge. Selve PC-salget har også stået i stampe, fordi mange har udsat udskiftningen, indtil Microsoft 29. juli lancerede sit nye Windows 10-styresystem. Hvidevarer – altså køleskabe, vaskemaskiner, tørretumblere med mere – kommer ind som tredjemest populære kategori. Salget ligger på 2.344 millioner kroner eller 1,3 procent mere end for et år siden.

Espresso – ja, kameraer – nej

Den rene forbrugerelektronik udgør et salg på 1.943 millioner kroner. Det er 1,6 procent større end i første halvår 2014, og her trækker især videokameraer – navnlig de små actionkameraer til for eksempel cykelhjælmen, så alt på mountainbike-turen gennem skoven filmes.

Også lydudstyr viser en stærk vækst, fordi folk gerne betaler for at få ordentlig lyd ud af deres udstyr. Der bliver også solgt langt flere fjernsyn end før, men priskrigen betyder, at gennemsnitsprisen falder.

Saftpressere og espressomaskiner er med til at trække salget af små husholdnings­apparater op med 9,6 procent til 875 millioner kroner, og vi er villige til at betale lidt mere for kvaliteten, for gennemsnitsprisen stiger faktisk.

Til gengæld er fotoudstyr på retur. Salget er på et år faldet med ni procent til 203 millioner kroner, blandt andet fordi kameraerne i mobiltelefonerne er blevet så meget bedre, at flere klarer sig med dem og undværer et egentligt fotografiapparat.

Alene i april-juni var elektroniksalget i Danmark på 7,2 milliarder kroner mod 6,65 milliarder kroner for et år siden.

Det er dog fortsat til jul, at vi bruger flest penge på alt, som kan sættes i en stikkontakt. I julekvartalet 2014 lykkedes det således danskerne at købe udstyr for 8,73 milliarder kroner, viser GfKs tal.