Danskerne rekordhandler på nettet – i udenlandske butikker

Vi internethandlede i 2018 for over 129 milliarder kroner, og igen blev der brugt flest penge på rejser. Danskernes fem mest populære internetbutikker er nu alle udenlandske.

Danskerne brugte 14 milliarder kroner mere på at købe ind over internetforbindelsen i 2018. Arkivfoto: Iris/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Danskernes indkøb over nettet satte i 2018 rekord. Aldrig har vi købt så meget, men desværre for danske netbutikker består top fem-listen nu udelukkende af udenlandske butikker.

Det fremgår af den årlige, store e-handelsanalyse, som erhvervsorganisationen FDIH (Forening for Distance- og Internethandel) offentliggør onsdag.

I 2018 købte danskerne ind for 129,3 milliarder kroner i netbutikker verden over. Det er 14 milliarder kroner mere end i 2017.

H&M er højdespringeren

En større og større del af indkøbene placeres i udlandet. Modsat mange andre lande når ingen netbutik dog op over fire procent af den samlede internethandel, der er godt fordelt på mange forskellige butikker.

Mest populær er modebutikken Zalando, som nu sidder på 3,4 procent af al internethandel – en stigning fra 2,7 procent i 2017. Internetgiganten Amazon er nu næststørst med en andel af den danske internethandel på 2,0 procent (mod 1,8 procent i 2017) og har dermed overhalet svenske Hennes & Mauritz/H&M, der sidder på 1,9 procent af markedet mod 1,4 procent for et år siden.

Nummer 4 er den kinesiske Wish.com, som sælger varer til spotpris. Wish.com sad i 2018 på 1,8 procent af den danske internethandel mod 1,7 procent året før. Top fem-listen rundes af af den amerikanske internethandelsplads Ebay, som er gået tilbage fra 1,9 til 1,7 procent. Først som nummer seks kommer Coop.dk med en andel på 1,6 procent – mod 1,8 procent i 2017 – efterfulgt af Nemlig.com (1,2 procent), Bilka.dk (1,2 procent), norske Elgiganten (1,2 procent) og internetboghandelen Saxo.com (1,1 procent).

Top ti-netbutikkerne sidder på 17,2 procent af al internethandelen i Danmark.

Langt de fleste penge bruges på rejser

Igen i 2018 udgjorde den største del af internethandelen rejser, som også ofte er dyrere. 33,35 af de i alt 129,3 milliarder kroner, som vi handlede for, blev brugt på at komme af sted til ind- eller udland. Tøj, sko og smykker ligger næststørst med indkøb for 18,99 milliarder kroner, mens bolig, have, blomster og planter var nummer tre med indkøb for 13,04 milliarder kroner.

Derefter kom IT, tele og foto på fjerdepladsen med 12,64 milliarder kroner efterfulgt af elektronik og hvidevarer for 11,46 milliarder kroner.

Den store undersøgelse viser, at hvert femte køb (21 procent) nu er foretaget over en mobiltelefon, mens 61 procent stadig foretrækker at sidde foran en større PC-skærm og handle. I samme takt bruger stadig flere Danske Banks mobilbetalingsløsning MobilePay, når der skal betales ved kassen. Hver tiende handel blev i 2018 betalt med MobilePay.

Udvalget er vigtigere end prisen

Den vigtigste grund til, at folk køber ind over nettet, er udvalget. Dernæst kommer bekvemmeligheden ved at kunne sidde derhjemme eller i toget og købe de ting, som man lige kommer i tanker om, med det samme. Nede som det tredjevigtigste er prisen, og det bliver mindre og mindre væsentligt år for år.

Over halvdelen af danskerne – nemlig 54 procent – handlede online mindst tre gange om måneden, og næsten halvdelen af dem købte ind på nettet flere end syv gange månedligt. Det er frem for alt fysiske varer, vi køber. Kun 21 procent af alle indkøb var digitale varer som f.eks. e-bøger, film og musik.

Undersøgelsen er foretaget af analysefirmaet Wilke og bygger på interviews med 1.200 personer hver måned.