Danskerne læsser indkøbskurven med økovarer

Der er fart på salget af økologiske produkter i landets dagligvarebutikker. Ifølge analysevirksomheden AC Nielsen er salget af øko-varer steget med næsten 18 pct. i årets første halve år.

Danskernes appetit på økologiske fødevarer stiger stadig. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johan Gadegaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Salget af økologiske varer i Danmark fortsætter med at skyde i vejret. Ifølge en spritny rapport fra analysevirksomheden Nielsen er salget af økologiske varer steget med hele 18 pct. i første halvår af 2016.

Danskernes stigende appetit på økologi har fået butikkerne til at ændre på deres markedsføring, så økologi nu spiller en større rolle i supermarkedernes reklamefremstød.

Sådan lyder vurderingen fra Rasmus Sarauw-Nielsen, der er såkaldt Retail Analytics Nordic Leader hos Nielsen.

»Økologi er nu blevet så udbredt blandt danskerne, at det er blevet et konkurrenceparameter for supermarkederne og discountbutikkerne. Dette har medført en øget markedsføring af det økologiske sortiment på tværs af detailhandlen, hvilket igen har været med til at accelerere det økologiske forbrug. Så der er på mange måder tale om en forstærkende økologisk spiral,« siger Rasmus Sarauw-Nielsen i forbindelse med rapporten.

I årets første seks måneder har der særligt været gang i salget af økologisk frugt og grønt, men også økologiske æg og kødprodukter er blevet handlet i stor stil.

Per Kølster, der er formand for Økologisk Landsforening, kalder økoboomet »en solid og meget glædelig udvikling«. Han peger på, at der er brug for endnu flere økologer i fremtiden for at sikre, at tilstrækkeligt med økovarer kan nå frem til forbrugerne.

De danske butikskæder er dog i fuld gang med et opruste. For blot to måneder siden meldte Dansk Supermarked ud, at detailkoncernen vil køre sin dagligvarekæde Føtex i stilling til at konkurrere på økologi med Coops økologiske flagskib Irma i København.

Budskabet fra Føtex-direktør Thor Jørgensen var klart. Varehuskæden går ind i kampen mod Irma for at vinde.

»Føtex kæmper ikke kun for at blive nummer et på økologi i København, men også nummer et blandt de landsdækkende dagligvarekæder,« sagde Thor Jørgensen til Berlingske Business i juli.

Salget af økologiske varer i den danske dagligvarehandel er steget i mere end ti år i træk. Samtidig er eksporten af danske øko-varer næsten syvdoblet på ti år.

Dansk dagligvarehandel havde sidste år et samlet salg af økologi på 8,4 pct. af det samlede dagligvaresalg på godt 100 mia. kr.