Danskerne lægger flere biodynamiske varer i kurven

Vi har fået styr på økologien, og et voksende antal forbrugere går videre til biodynamiske varer. Mængden af den type varer i indkøbskurven vokser så meget, at markedet drømmer om at blive lige så stort som det økologiske.

Morten Bjerre er en af de biodynamiske landmænd, der fra Nørregård ved Aarup på Fyn forsyner det voksende marked. Dagens kålhøst bliver blandt andet solgt til Aarstiderne, Søris og Solhjulet. Foto: Malene Anthony Nielsen Fold sammen
Læs mere

Mange danskere sætter pris på økologi, og flere og flere forbrugere går nu skridtet videre og køber biodynamiske fødevarer.

Både biodynamiske landmænd, gartnerier, fødevareproducenter, gårdbutikker og special­butikker oplever ligesom detailhandlen en stigende interesse for biodynamik.

Det er en niche, der i øjeblikket blomstrer så meget, at en ekspert vurderer, at markedet for biodynamik kan blive stort – ja måske lige så stort som økologien i fremtiden.

Trenden er blevet båret frem af gourmetkokke- og restauranter, blandt andet folkene bag Geranium, og selskaber som Aarstiderne og mejeriet Naturmælk. Hertil kommer, at biodynamiske butikker i de større byer, eksempelvis slagteren »Spis min gris« på Østerbro i København samt butikskæder i dagligvarehandelen oplever vækst på området.

»Hvis tilstrækkeligt med landmænd vil og kan nå at omlægge til biodynamik, tror jeg, at det biodynamiske salg i Danmark om 20 år kan være lige så stort som det økologiske. Det betyder, at biodynamiske, økologiske og konventionelle landmænd til den tid hver vil have en tredje­del af omsætningen af danskproducerede fødevarer,« siger mejeribestyrer Leif Friis Jørgensen fra Naturmælk.

Og landmændene vil gerne være med:

»Flere vil gerne dyrke biodynamisk, og flere forhandlere vil have biodynamiske produkter. Vores produktion er ikke voldsom stor, men i kraft af at begge aktører bliver mere interesserede, vil den blive større,« siger Klaus Loehr-Petersen, projektleder i For­e­ningen for Biodynamisk Jordbrug.

I 2015 var den danske omsætning på biodynamiske varer på ca. 60 mio. kr. – en stigning på 55 pct. siden 2010. Tallet omfatter ikke salg fra gårde, torvehandel og til restauranter, og her oplever man også en stigning, oplyser Klaus Loehr-Petersen. Derudover er antallet af såkaldt Demeter-godkendte virksomheder, der følger de biodynamiske forskrifter, steget med 50 pct. i samme periode. Men sammenlignet med økologi er biodynamik en lillebitte niche: I alt blev der solgt for 6,2 milliarder kr. økologi alene i danske supermarkeder i 2014.

»Hvis biodynamiske producenter mere effektivt formår at kommunikere fordelene ved at købe biodynamiske varer, vil der helt naturligt komme en stigende efterspørgsel, fordi biodynamikken giver svar på meget af det, mange kunder efterspørger. Vores salg kan blive langt større end i dag,« siger Tore Nederland, sortimentschef i Føtex.