Danskerne købte elektronik for over 20 mia. kr. – inden det blev jul

Elektroniksalget er vokset med næsten en milliard kroner, og det er især små husholdningsapparater som espressomaskiner og mobiltelefoner med stor skærm, der trækker fremgangen.

Kaffemaskiner med kapsler er et af de store elektroniksalgshit blandt danskerne, som også elsker mobiltelefoner med stadig større skærme samt hovedtelefoner og ørepropper. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Små, elektriske husholdningsapparater, IT-udstyr og mobiltelefoner med store skærme er det, der trækker elektroniksalget i Danmark i vejret. Inden julehandelen, som endnu ikke er gjort op, havde vi købt elektronik og elektrisk udstyr for over 20 milliarder kroner – en milliard kroner mere end året før.

Det viser opgørelsen fra analysefirmaet GfK, der måler faktiske salg. Tallene dækker både privat- og erhvervsforbruget og kortlægger markedet op til åbningen i denne uge af verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas i det sydvestlige hjørne af USA. Her vil der blive præsenteret omkring 20.000 nye elektronikprodukter.