Danskerne kan se frem til langt mere discount

Selvom kun to ud af seks discountbutikker tjente penge i 2014, sætter lavpriskæderne farten op. Det spår ny prognose.

Foto: Christian Als

De fleste lavpriskæder varsler flere butikker, på trods af at kun to ud af seks butikker havde medvind i 2014.

Det skriver Jyllands-Posten.

Konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia spår i en ny prognose, at discount om ti år vil have en andel på det danske dagligvaremarked på 46 procent. I dag er markedsandelen på godt 40 procent.

»Det er lidt vildt, hvad der foregår. Kæderne bliver ved at bygge nye butikker, selvom flere af dem drives med underskud. Derfor vil sektoren kapre markedsandele også i de kommende år,« siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia til avisen.

Det betyder, at der vil blive flyttet omsætning til discount fra andre butiksformater for 7-8 milliarder kroner. Og en stor del vil blive hentet hos nærbutikker, kiosker og tankstationer, hvor mange derfor vil lukke. Kun Netto og Rema1000 klarede 2014 med overskud. I 2014 åbnede Rema1000 11 nye butikker og målet er 15-20 butikker i år. Netto  forventer 10-12 ekstra butikker i år.

Lidl, Fakta, Kiwi og Aldi tjente ingen penge sidste år. Alligevel vil Lidl passere 100 butikker i år, Kiwi forventer at åbne en halv snes forretninger i 2015, men Fakta vil ikke åbne flere. Det er i kølvandet på et stort underskud i 2013 og manglende overskud i 2014.