Danskerne har sund skepsis over for kunstig intelligens – og selv mange unge ved stadig ikke, hvad det er

Det er personlige opgaver, der bliver løst, når danskerne beder kunstig intelligens om hjælp – men det vil ændre sig i den kommende tid. Mange, selv blandt helt unge, har dog stadig ikke hørt om fænomenet, hvor en overraskende spiller er den næstmest brugte tjeneste, viser ny undersøgelse.

Det var ChatGPT, der skabte det folkelige gennembrud for kunstig intelligens (ai), som allerede da havde mange år på bagen. Trods den enorme omtale er det stadig ikke noget, som danskerne bruger hver dag – og mange ved fortsat ikke, hvad det overhovedet er. Frank Rumpenhorst/AP/Ritzau Scanpix

Nysgerrighedens første interesse har lagt sig. I dag bruger flere og flere danskere regelmæssigt kunstig intelligens til opgaver, som de skal have løst – men med den sunde skepsis i behold og langtfra hver dag.

Det viser den omfattende undersøgelse af digitale tendenser blandt forbrugerne lige nu, som revisions- og rådgivningskoncernen Deloitte gennemfører hvert år i en lang række lande.