Danskerne har købt elektronik for 13,5 milliarder kroner

Fladskærmssalget dykker, mens vi elsker at forkæle os selv med nye husholdningsapparater, der gør hverdagen lettere. Selv om vi bruger nogenlunde de samme penge på elektronik som tidligere, er der nu flere, der går efter enten pristilbuddene eller de helt dyre produkter i stedet for det store midtermarked.

Elektronik har en næsten magisk tiltrækningskraft på pengepungen. Danskerne køber igen i år for milliarder af kroner. I disse dage vises alt det kommende nye på Europas største forbrugerelektronikmesse i Berlin. Foto: Tobias Schwarz, AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: TOBIAS SCHWARZ

BERLIN: Salget af fladskærme i Danmark dykker. Til gengæld køber danskerne køkkenudstyr og hvidevarer i store mængder, mens også salget af større smartphones, hovedtelefoner og smarture skyder i vejret.

Siden årsskiftet er der blevet solgt elektronik i Danmark for 13,5 milliarder kroner. Det er 5,5 procent mere end for et år siden men stadig en bid fra de 13,91 mia., som vi købte ind for i 1. halvår 2016.

Det viser nye tal fra analysefirmaet GfK, der måler det faktiske salg i butikkerne, forud for åbningen i denne uge af Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Her står producenter fra hele kloden klar med alt det nye, som de håber, at vi vil lægge under juletræet i år.

Husholdningen sejrer stort

Smarte, trådløse højttalere og lydbarer til at sikre fladskærmsfjernsynet den gode lyd er med til at trække salget af forbrugerelektronik op, men TV-salget dykker, og da fladskærme prismæssigt er de dyreste produkter, er det samlede salg af forbrugerelektronik i januar-juni herhjemme faldet med 6,9 procent til 1,43 mia. kr. Også fotoudstyr fortsætter med at være svært at sælge. 17,4 procent lyder tilbagegangen på i 1. halvår, hvor der blev solgt for 117 millioner kroner.

Til gengæld vokser salget af både store og små husholdningsapparater. Køkkenmaskiner, foodprocessorer og støvsugere – heriblandt støvsugerrobotter – er topsælgerne. De får salget af små husholdningsapparater til at vokse med 11,3 procent i forhold til sidste år, så det netop har rundet 1,02 milliarder kroner. Juicepressere og elkedler dykker til gengæld.

Blandt de større husholdningsapparater trækker ovne, tørretumblere og køleskabe salget op med 6,1 procent til 2,65 milliarder kroner, mens salget af vaskemaskiner går en smule tilbage.

På PC-området er det især bærbare computer, som ikke er beregnet til spil, der sælger stort. Det samme gør computerskærme, men her er det netop skærme til spil, der er i høj kurs og dermed med til, at IT-salget vokser med 15,4 procent i forhold til sidste år, nemlig til 3,74 milliarder kroner i januar-juni. Tabletsalget fortsætter dog med at gå tilbage.

På mobilfronten sælger smartphones med de store skærme, men også smarture og fitnessarmbånd samt hovedtelefoner og ørepropper trækker salget op med 1,8 procent til 3,97 milliarder kroner, viser GfKs tal.

Nytænkning er vejen frem i elektronikbranchen, som også omfatter husholdningsartikler som ovne. Hvorfor skal hele forsiden bare være en stor, gennemsigtig glasplade, når den kan bruges som trykfølsom skærm? Ovnen her er blandt meget nyt på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin i disse dage. Foto: Hannibal Hanschke, Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: HANNIBAL HANSCHKE.

Hang til det dyre og til selvforkælelsen

Og der er en »hang til det dyre«, bekræfter Henrik Egede, der er direktør for APPLiA Danmark, brancheforeningen for producenter og importører af hvidevarer og elektriske husholdningsapparater.

»Verden over er det en tendens, at forbrugerne har øget hang til det dyre og lidt (selv)forkælelse. Et godt eksempel er hårtørrere, hvor de dyreste til over 2.000 kroner lige nu har en global markedsvækst på 75 procent, mens almindelige hårtørrere har en vækst på fem procent. Vaskemaskiner med dampfunktion har en vækst på 53 procent globalt, induktionskogeplader med emhætter vokser med 35 procent, og i Danmark ses samme tendens. Afsætningen af fuldautomatiske espressomaskiner er tredoblet på fem år,« siger Henrik Egede, som derfor forventer, at produkter med indbygget selvforkælelse vil stå centralt på IFA-messen.

Det danske salg af hvidevarer og små, elektroniske husholdningsapparater har hvert år siden 2016 sat nye rekorder, og 2019 ligger indtil nu næsten en procent højere end sidste års rekord.

Store forskydninger i købemønsteret

Hos analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt, oplever analysechef Anders Elbak, at der sker store forskydninger i, hvad vi vil betale for elektronikken.

»Generelt er tallene for elektronikmarkederne lidt småkedelige uden de store udsving, og gennemsnitspriserne, som vi betaler, ligger rimeligt stabilt. Markederne bliver til gengæld mere polariserede. Hvor 90 procent af de solgte PCer tidligere lå på 3.000-6.000 kroner, ser vi nu PCer til blot 1.500 og til gengæld andre til 15.000-20.000 kroner. Folk køber ud fra de funktioner, som de har brug for,« konstaterer Anders Elbak.

PC-producenterne forsøger dermed at skille sig ud fra konkurrenterne.

»De forsøger at skille sig ud på form og funktioner og prøver at skabe eller gå efter »premiumsegmentet« (den dyreste ende af markedet, red.) med noget nyt eller nye funktioner ligesom på smartphonemarkedet. Har man et kamera med tre eller 25 linser, skaber man en opmærksomhed, som kan få folk til at skifte, selv om vi nok har nået et punkt, hvor ikke alle funktioner er lige nødvendige eller trækker så meget salg. Mange har mindre behov for at skifte og lader der udstyret leve lidt længere,« siger Anders Elbak.

Handelskrig giver ikke dyrere julegaver

Han tror ikke, at den igangværende handelskrig mellem især USA og Kina vil betyde prisstigninger på elektronikken til jul.

»Der skal nok ske mere, før det for alvor vil kunne mærkes på priserne. Handelskrigen kører mere på retorisk niveau med trusler og ender så i kompromiser. Forhandlerne køber i øjeblikket ind til Black Friday og om en måned til julesalget, så jeg tror ikke, at der når at ske alverden med priserne,« siger IDCs analysechef.

Han er overbevist om, at privatkunder vil bruge nettet til at sikre sig de billigste priser.

»Man kan jo købe alle andre steder. Skulle det gå helt galt, køber man på Ali Express eller hos Amazon i Storbritannien, nu hvor pundet rasler ned. Der er nok muligheder for at købe varerne, og det er detailforretningerne helt klar over og følger med på prisniveauet på udenlandske hjemmesider,« siger Anders Elbak.

Store forskelle i Norden

Det samlede, vesteuropæiske salg af elektronik er faldet med 1,8 procent i 1. halvår af 2019 sammenlignet med for et år siden. I alt blev der solgt for 726,9 milliarder kroner.

I Norge har brancheorganisationen Stiftelsen Elektronikkbransjen gjort op, at salget af forbrugerelektronik i 1. halvår i år er gået seks procent tilbage. Men fordi også nordmændene køber dyrere enkeltprodukter, er værdien af omsætningen kun faldet med tre procent.

I Sverige er elektroniksalget i januar-juni vokset med 4,2 procent til 22,9 milliarder danske kroner.

Berlingske dækker Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Berlingske er inviteret af Danske Mediedistributører.