Danskerne har en sød tand for kvalitet

Iværksættere med trang til at sælge delikatesse- og gourmetprodukter kører godt ind i 2014, viser en analyse fra Berlingske Research. Ifølge ekspert higer forbrugerne stadig efter små luksusprodukter.

Foto: Axel Schütt. Danskerne bruger gerne penge på eksklusive produkter, og blandt andre Peter Beiers Chokolade er en god forretning. 
Læs mere
Fold sammen
Chokolade er ikke bare chokolade, lakrids er ikke bare lakrids, og brød er ikke bare brød. Det vil folk bag delikatesseforretninger i hvert fald argumentere for, og de har overbevist danskerne om, at det er værd at betale flere penge for luksusprodukter.

Danskerne er således villige til at betale mere for dyre delikatesseprodukter som chokolade fra Summerbird, lakrids fra Johan Bülow og brød - massevis af brød - fra Lagkagehuset.



En omfattende analyse foretaget af Berlingske Research viser, at delikatesseforretninger i Danmark er godt kørende i en tid, hvor detailhandlen stadig ikke er kommet i omdrejninger oven på finanskrisen. Det overrasker imidlertid ikke Camilla Birch, forbrugerkonsulent og partner i Birch & Birch.

»Noget af det, der kom sig hurtigt efter krisen, er de her luksusprodukter. Er der ikke penge til at købe en dyr designerhåndtaske, så er der måske penge til at købe noget lækkert lakrids eller en fin æske chokolade,« siger Camilla Birch.

Hun mener, at niche-virksomheder som Summerbird og Johan Bülow har været gode til at placere sig i markedet med et lækkert design og gode kvalitetsprodukter. Selvom forbrugerne stadig ikke har iført sig spenderbukserne, når det kommer til dagligvarer, så vil de altså gerne tilføre hverdagen lidt luksus i form af chokolade, lakrids eller lækkert bagerbrød. 

»Forbrugerne er nok lidt skizofrene. Selvom vi generelt sparer, så er der stadig lyst til noget ekstra og noget lidt mere lækkert, og det er typisk inden for varer, man vil være bekendt at vise frem for sine gæster,« siger Camilla Birch.

Analysen fra Berlingske Research omfatter 36 butikker, og blandt de udvalgte butikker har udviklingen i bruttofortjenesten over den treårige analyseperiode fra 2010 til 2012 overordnet været særdeles positiv med en stigning på 36 procent. Den samlede bruttofortjeneste for de udvalgte virksomheder steg således med 120 millioner kroner.

Selvom der er butikker i branchen, blandt andet Andersen Bakery, som kører med underskud, så har finanskrisen ifølge Camilla Birch luget ud i de virksomheder inden for branchen, som ikke formår at tjene penge.

»De uprofessionelt drevne virksomheder er faldet fra for længe siden,« siger hun.



Markedet for delikatesseforretninger består hovedsagligt af mindre virksomheder drevet af ildsjæle. Målt på balancen i seneste regnskabsperiode løber aktiverne således op på 10 millioner kroner eller mindre. Eneste undtagelse er den populære bagerkæde Lagkagehuset, som er mere end dobbelt så stor som Summerbird, der tegner sig som den næststørste virksomhed målt på aktiver.
 
Lagkagehuset, som blev grundlagt i 1991, har i dag mere end 20 bagerbutikker i Danmark og ejes delvist af den norske kapitalfond FSN. Virksomheden leverede den flotteste bundlinje blandt de virksomheder, analysen omfatter, og havde i det seneste regnskabsår et resultat på godt 10 millioner kroner.

Ser man på udviklingen i virksomhedernes driftsresultat, er det hovedsageligt tre selskaber, der er gået forrest. Det gælder vinhandleren Kjær Sommerfeldt i København, Lakrids by Johan Bülow med produktion på Bornholm og Lagkagehuset. De tre virksomheder har en samlet stigning på ca. 24 millioner i driftsresultatet over de tre analyseår.

Analysen omfatter virksomheder inden for delikatessebranchen, som Berlingske Research har udvalgt på baggrund af en række opstillede kriterier.

Berlingske Business vil i de kommende dage frem mod jul bringe historier om nogle af de delikatesseforretninger, som analysen omfatter. Du kan blandt andet læse om vinhandel, slagterbutikker, lakrids og bagere.