Danskerne gambler rekordstort på VM-fodbold

Med en forventet omsætning på op mod trekvart milliard kroner tegner VM i fodbold til at blive den hidtil største succes for betting-firmaer i Danmark.

Selv om Danmark ikke deltager i VM i fodbold i Brasilien, satser danskerne mange millioner på at deltage i spil om resultaterne. Billedet er fra kampen fredag mellem Italien og Costa Rica. Foto: Jan Suki/EPA/SRD Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trods det danske landsholds manglende tilstedeværelse ved VM i fodbold spiller danskerne i disse dage hundredvis af millioner af kroner på slutrunden i Brasilien. Interessen for at spille er vokset så meget, at VM uden sammenligning bliver den hidtil største omsætningsmæssige spilbegivenhed herhjemme.

Den største udbyder af spil i Danmark, Danske Spil, venter således at omsætte for omkring 400 millioner kroner alene på VM, og Thomas Rørsig, kommunikationschef hos Danske Spil, vurderer, at branchen samlet kommer til at sætte omsætningsrekord med op mod trekvart milliard kroner. Også hos markedets næststørste spiller, Unibet, forventer man omsætningsrekord, og pressechef Per Marxen er enig med Thomas Rørsig i hans vurdering af den samlede omsætning. Til sammenligning lød omsætningen til EM for bare seks år siden på omkring en kvart milliard kroner for branchen samlet.

»Interessen er stor. Den er rigtig stor,« siger Thomas Rørsig og fortæller, at Danske Spil ved VM i Sydafrika for fire år siden havde en omsætning på 275 millioner kroner.

I mellemtiden er spilmarkedet blevet liberaliseret, og det har været med til at skærpe aktørerne. Samtidig peger Thomas Rørsig på den om muligt endnu større mediedækning af VM end tidligere, som en forklaring på den massive stigning i omsætningen. Men også den teknologiske udvikling er en medvirkende faktor.

»Der er kommet mange flere spilformer, som passer godt til de nye teknologier, og blandt andet er live betting blevet rigtig populært,« fortæller Thomas Rørsig.

Også hos konkurrenten Unibet bliver der peget på digitaliseringen som en forklaring på den stigende interesse for at spille.

»Vejen til butikken er meget kort. Det er et greb i lommen,« siger Per Marxen med henvisning til, at mange af Unibets kunder spiller på deres smartphones både inden og under kampen.

Den digitale udvikling og betting-firmaernes øgede muligheder for at tilbyde spil under hver kamp har givet mulighed for at udvide mængden af spil. Ifølge Per Marxen tilbyder Unibet ikke mindre end 300 væddemål per kamp under VM, og man kan spille på alt fra holdenes procentvise boldbesiddelse til, hvor mange gule kort der bliver delt ud, og hvem der scorer det næste mål.

Men en kæmpeomsætning viser sig ikke nødvendigvis med en lige så stor vækst på bundlinjen. Betting-firmaerne er nemlig afhængige af fodboldspillernes udfoldelser på grønsværnen.

»Worst case for os er, hvis Brasilien vinder VM i en finale med Argentina, og Neymar bliver topscorer. Så bliver det et dyrt VM for os,« siger Per Marxen.

Med andre ord er de forventede resultater, som mange sætter penge på, en dårlig forretning for betting-firmaerne, mens det gode scenarie for bookmakerne er en sejr til en outsider som for eksempel Tyskland eller Italien – og at en spiller fra Uruguay bliver topscorer. Til gengæld bruger Unibet den populære sportsbegivenhed til at få nye kunder ind i forretnignen.

»Det er en hel måned med 64 kampe, som alle har et enormt fokus. Selvfølgelig er en Champions League-finale også stor for os, men hvis man skal sammenligne, er VM firkantet sagt som at have en Champions League-semifinale hver dag – ovenikøbet med kontinuerlig dækning fra medierne,« siger Per Marxen og tilføjer, at det er meget svært at finde en dansker, som ikke er klar over, at der spilles VM.

Både hos Danske Spil og Unibet vurderer man, at omsætningen ville have været endnu større, hvis Danmark havde været med til VM. Havde Danmark været med, ville omkring ti procent af danskerne vædde på, at de rød/hvide ville stå med den store pokal til sidst.

»Oddset ville være højt, og vi så jo, det kunne lade sig gøre i 1992,« siger Per Marxen.

Nu, da Danmark ikke medvirker, har mange i stedet placeret deres penge på, at værtslandet vinder titlen for sjette gang. Hos Unibet er 35 procent af alle indskud placeret på Brasilien til odds 4,00, 15 procent på Spanien til odds 7,50 og 11 procent på henholdsvis Tyskland til odds 7,50 og Argentina til odds 5,10 – det vil sige de fire forhåndsfavoritter.