Danskerne foretrækker deres eget selskab

Danskerne har ikke høje tanker om teleselskabernes service, men deres eget selskab klarer det godt. Snart bliver telefonregningen nemmere at forstå og sammenligne på tværs af selskaberne.

05BUSmobilos.jpg
Selv om mange stadig er utilfredse med servicen i telebranchen, så stiger tilfredsheden markant, når det gælder et selskab, man selv har valgt. Arkivfoto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere

Hver tredje dansker er utilfreds med kundeservicen i telebranchen, men hos det selskab, som de selv har valgt, går det langt bedre.

33 procent har et dårligt indtryk af kundeservicen generelt, men kun 11 procent er utilfredse med kundeservicen hos deres eget selskab, hvor 56 procent er tilfredse, og 27 procent hverken er tilfredse eller utilfredse, viser en analyse fra YouGov blandt 1.000 danskere.

»Det er en udfordring, at telebranchen opfattes sådan generelt, men at så mange er tilfredse med deres eget selskab viser, at danskerne udnytter mulighederne, som konkurrencen på markedet giver dem for at skifte. Det er rigtigt, at det stadig er mange, når 11 procent er utilfredse med deres eget selskab, men samtidig siger 23 procent, at de oplever kundeservicen hos deres eget selskab som bedre end hos de andre. Vi har helt klart stadig et problem, for ingen er glade, hvis kunderne er utilfredse, men det glæder mig, at den reelle oplevelse er bedre end det gennemsnitlige indtryk,« siger Jakob Willer, direktør i Teleindustrien, som er den danske televerdens brancheorganisation.

67 procent fik svar inden for tilfredsstillende tid, da de henvendte sig til teleselskabet, mens 28 procent ikke fik det.

Selvpineri

»Det er noget, som alle arbejder på at gøre bedre, og vi laver netop disse undersøgelser for at tage temperaturen. Det er lidt selvpineri, men vi gør det, fordi vi tager problemerne alvorligt,« understreger Jakob Willer.

Lige over halvdelen af danskerne – 54 pct. – finder det vanskeligt at gennemskue og sammenligne teleselskabernes produkter og priser, og en tredjedel – 32 pct. – mener direkte, at det er blevet sværere gennem de seneste tre år. Til gengæld bruger 57 procent aldrig eller næsten aldrig tid på at se efter, om de kan få det billigere andre steder. Teleindustrien, Forbrugerrådet og Erhvervsstyrelsen, som er øverste telemyndighed i Danmark, er på trapperne med et initiativ, så det bliver lettere at overskue, hvad man betaler for, og så alle selskaber gør det op på samme måde.

I 2012 modtog Teleankenævnet under 500 klager over teleselskaberne og deres regninger.

22 procent har skiftet mobilselskab inden for det seneste år. Det er en nedgang fra 30 procent året forinden, selv om 64 procent mener, at det er nemt at skifte.

»Vi er blevet bedre til at holde på kunderne, og priserne er efterhånden så lave, at det ikke betyder så meget. Vi har stadig store udfordringer, men det går fremad på mange af områderne,« mener Jakob Willer.