Danskerne flokkes om indkøb på nettet

Stadig flere danskere hiver den bærbare eller smartphone frem, når de skal købe ind. Handlen på nettet vokser, men udgør stadig kun ti pct. af danskernes privatforbrug, viser nye tal.

Nethandel
Så er det tid til e-handel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarke Ørsted

Nettet gløder, når danskerne skal købe ind. Vi handler stadig mere på nettet, men trods det udgør nethandlen kun omkring ti pct. af danskernes privatforbrug.

Det viser helt nye tal fra Danmarks Statistik. Inden for det senest år er der 3,4 mio. danskere, som har været inde på nettet og bruge deres dankort eller købt ind på anden vis. Det svarer til, at tre ud af fire danskere i alderen fra 16 til 89 år har e-handlet.

Det er en lille stigning i forhold til året før. Det er først og fremmest danskere over 35 år, som har haft travlt med at handle elektronisk. Men ifølge Dansk Erhverv er det stadig kun en mindre del af danskernes private forbrug, der foregår over nettet.

»Med de markante vækstrater i e-handlen er det dog vigtigt for de fysiske butikker i detailhandlen også at være til stede dér, hvor forbrugerne er. Det vil sige på nettet, så kunderne altid kan finde dem uanset, om de ønsker at handle på gågaden, på farten eller hjemme fra sofaen,« siger politisk konsulent i Dansk Erhverv, Marie Louise Thorstensen.

De nye tal Danmarks Statistik viser, at det indenfor services især er billetter til teater, koncerter og biograf, der hitter på nettet. Men det er også populært at købe billetter til fly, tog eller færger på nettet. Det har 62 procent har gjort inden for det seneste år, mens 57 procent har købt overnatninger via nettet.

Når det gælder varer, har 57 procent købt tøj, sports- og fritidsudstyr på nettet over det seneste år. Derefter kommer møbler, legetøj og andet til huset, som godt 40 procent købte, og elektronik med omkring 30 procent.