Danskerne er vilde med nethandel – men sådan fastholder butikkerne kunderne

Danskerne er glade for at handle på nettet, viser en ny analyse. Men tre faktorer kan gøre det muligt for fysiske butikker at fastholde kunderne.

I Danmark er vi glade for at købe varer på nettet, men nogle faktorer kan stadig gøre det muligt for fysiske butikker at fastholde kunderne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph/Ritzau Scanpix

Skal du bruge en ny computer, et par nye sko eller måske en bog til en gave, kan det for nogle være lettere at købe varen på nettet.

Især danskerne er glade for at handle varer på nettet. Det viser en ny analyse fra Nordea Markets.

Blandt de nordiske lande er danskerne sammen med de svenske forbrugere de flittigste nethandlere. I 2018 nåede de to lande en onlineandel på 12 pct. ud af det samlede detailsalg. Det skete, efter at det havde ligget på henholdsvis fem og seks pct. i 2011.

»Det er en god udvikling for butikker med digitale platforme, men for butikker, der kun har fysisk salg, er det en skidt udvikling,« siger Johan Trocmé, der er chef for virksomhedsforskning hos Nordea i Sverige samt forfatter til analysen.

Analysen peger på, at tempoet for, hvor hurtigt nethandel overtager kunderne, stiger.

Der er flere faktorer, der gør, at onlinehandel hurtigere og hurtigere vinder markedet, forklarer Johan Trocmé. En af dem er demografien, da dem, der shopper mest på nettet, er mellem 20 og 49 år.

Når denne generation bliver ældre, vil de ikke komme til at ændre vaner. Samtidig vil de trække en højere indkomst med sig og dermed en større købekraft.

Faktisk forudser Nordea Markets, at onlinehandlen vil stå for en tredjedel af al detailhandel om ti år.

Men der er stadig visse faktorer, der ifølge Johan Tromcé kan gøre sig gældende for fysiske butikker i kampen om kunderne.

1. Når varen koster mindre end fragten

Hos discountbutikker, hvor varerne er meget billige, vil det formentlig være mere besværligt at skulle have sendt varerne hjem, da portoen ofte vil være dyrere end selve prisen på varen.

»Fysiske discountbutikker har en vis fordel, da varerne er så billige, at det ikke kan betale sig for kunderne at bestille hjem fra nettet. Samtidig er nogle kunder også glade for den oplevelse, discountbutikker kan give, når man kan gå på opdagelse i billige varer,« siger Johan Tromcé.

2. Luksusvarer, vi vil gøre alt for

Når et brand har en vis værdi, kan producenterne bag i højere grad selv styre, om varerne skal sælges i fysiske butikker eller på en digital platform. Det skyldes, at brandets tiltrækningskraft er så stor, at kunderne altid vil være villige til at købe varerne, lyder det fra Johan Tromcé.

»Eksklusiviteten betyder, at producenterne i højere grad kan styre, hvor de vil sælge varer, fordi kunderne altid vil være interesseret i dem,« siger han.

3. Hvis oplevelsen er andet end blot shopping

Hvis en butik hverken sælger discountvarer eller luksusvarer og det eneste tilbud, de fysiske butikker har, er, at man kan gå ned og købe nogle varer og gå hjem igen, bliver det svært at konkurrere med netbutikkerne, lyder det fra Johan Tromcé.

»Nethandlen har lettere ved at være mere attraktiv, da det er nemt at kunne gå på telefonen eller computeren og købe, hvad vi leder efter. Derfor bliver argumentet, for at vi skulle gå i en butik svagere. Butikkerne er nødt til at tilbyde en anderledes oplevelse for at lokke kunderne.«

Et eksempel kunne være butikker, der i højere grad opretter showrooms i shoppingcentre eller andre steder for at skabe opmærksomhed på deres varer eller bestemte produkter.